Hubené ženy už nejsou tak hezké jako kdysi

Průzkum ukázal, že ideál směřuje ke zdravé a vysportované postavě.

Extrémně štíhlá až hubená postava přestává být po letech ideálem krásy. Vyplývá to z dvoustupňového průzkumu , který se realizoval na vzorku vysokoškoláků na Univerzitě v Missouri-Kansas City. Výsledky průzkumu publikovali v časopise Sex Roles.

Vedoucí průzkumu Frances Bozsik a jeho tým předložili skupině studentů fotografie vítězek soutěže Miss USA od roku 1999 až po rok 2013. Ženy na fotografiích měli oblečené dvoudílné plavky, a tak bylo možné zřetelně ohodnotit jejich typ postavy, štíhlost a podíl svalové hmoty.

Hubené ženy už nejsou v módě

Studenti měli na fotkách hodnotit to, jaké jsou ženy na fotografii štíhlé, jaké jsou svalnaté a jako atraktivní na nich tyto kategorie působí.

Bozsik tým zjistil, že čím vyformovanější působily těla jednotlivých soutěžících, tím vyšší atraktivitu jim respondenti přisuzovali. Platilo přitom, že větší podíl svalové hmoty měly vítězky soutěže blíže k současnosti.

Ve druhé části studie se výzkumníci zaměřili na porovnávání atraktivity štíhlých a vyformovaných žen. Jiném vzorku studentů předložili sérii 14 fotografií.

Každý pár obsahoval fotografii ženy s vysportovaný postavou s jasně vyformovaným svalstvem a fotografii téže ženy, jejíž však byla svalová hmota vyretušovaných, takže působila štíhle, ale ne silně.

Na fotografiích prezentovaných v párech respondenti hodnotili jako atraktivnější ty obrázky, na kterých bylo vidět svalstvo.

Na základě průzkumu lze tedy konstatovat, že ideál ženské krásy se od štíhlosti posouvá směrem k fyzické zdatnosti. Tento trend je přítomen i v médiích a na sociálních sítích, které již několik let prosazují fit inspirace jako důležitý zdroj krásy, zdraví a dokonce úspěchu.

Sociální sítě preferují zdraví

Muži i ženy neustále přispívají na sociální sítě fotografiemi, jimiž demonstrují svůj zdravý životní styl sestávající z pestrého jídelníčku a výrazné fyzické aktivity.

Kromě běžných hesel a takzvaných hashtag sestávajících ze slov jako gym, progress, workout či fitness se stále častěji objevují i ​​hesla, které ženy navádějí od štíhlosti k silnějšímu zevnějšku.

Jsou mezi nimi například hashtag fromskinnytostrong nebo strongnotskinny. Časté je i sdílení fotografií progresu z štíhlé či libové postavy na zformované.

Trend preferující dostatek fyzické aktivity a vyváženého stravování lze bezpochyby vnímat zejména v pozitivech. Vedoucí výzkumu Frances Bozsik však upozorňuje i na rizika společenského tlaku, které mohou sociální sítě způsobit při sebehodnocení žen.

Stejně jako předchozí éra, zobrazující extrémně hubené modelky, může i nerealistické zobrazování svalstva jako hlavního kritéria krásy vyústit k větší nespokojenosti s vlastním tělem žen.



Zanechat komentář