Saunování je gymnastikou pro cévní systém, jak se na něj připravit?

Sauna eliminuje toxiny a tělu pomáhá regenerovat se.

Když se řekne wellness, člověk si většinou pod tímto pojmem představí sauny, lázně, vířivky či masáže. V doslovném překladu znamená wellness pocit blahobytu a pohody. Wellness je o všem, co nás dokáže dostat do stavu, kdy jsme spokojeni nejen z fyzické stránky, ale i vnitřně vyrovnaní, plní energie a chuti do života.

Do tohoto slova můžeme zahrnout i naše koníčky, které jsou určitou formou terapie, či různé druhy fyzické aktivity, meditaci, ale také smích v kruhu rodiny a přátel.

Součástí je také naše životospráva a stravovací návyky. Každý z nás si pak namíchá svůj vlastní regenerační elixír – dávku aktivit, které mu vyhovují, aby se co nejefektivněji a nejpříjemnější znovu postavil na nohy a nabil energií.

Saunování se systémem

Jelikož v saunách je oproti běžnému okolí mnohem vyšší teplota, musíme mít systém, abychom si neublížili. Neexistuje však jednotný vzorec na ideální způsob trávení času v sauně. Je to individuální, protože každý z nás snáší teplo jinak, ale ne vždy znamená žhavější a déle lépe. Anna Jarinová, ředitelka sítě spa ZION SPA, radí, jaké zásady při saunování dodržovat, abyste z něj měli příjemný zážitek:

Začněte sklenicí vody

v suché sauně se držte teploty nepřesahující 100 ° C,

v sauně prožijte maximálně 20 minut. Ti, kteří již mají nějaké saunování za sebou, mohou prodloužit svůj pobyt v sauně na 30 minut,

po tomto pobytu v sauně si dopřejte odpočinek minimálně 10 minut, vydatně doplňte tekutiny a zchlaďte se studenou sprchou, či ledovou fontánou

Sauna pro děti i dospělé

Saunování nám formou pocení pomáhá eliminovat toxiny a teplo napomáhá tělu regenerovat se. Přirozenou cestou a aktivně bojuje proti virům.

Zrychluje krevní oběh, činnost srdce, uvolňují se svaly a zmírňují bolesti šlach. Saunování má velmi blahodárné účinky i na naši pleť.

Tím, že se zrychluje cirkulace krve, naše pleťové buňky jsou lepší prokrvováno a vyživovány, zlepšuje se produkce kolagenu, potřebného k udržení elasticity pokožky av neposlední řadě se z pleti pocením odplavuje mnoho škodlivých látek.

Zvláště lidé trpící na akné zaznamenávají po pravidelném saunování viditelné zlepšení.

Sauna je vhodná i pro děti, posiluje jejich imunitní systém a rovněž pomáhá zlepšovat dýchací problémy, kterými mnoho dětí trpí.

„Je samozřejmě nutné zkrátit pobyt v sauně na 10 minut a do sauny by neměly jít děti, které ještě neumějí popsat své pocity – v případě slabosti či nevolnosti,“ upozorňuje Anna Jarinová, ředitelka sítě spa.

Sauny mají velmi dlouhou historii av každé kultuře měly své opodstatnění jako forma prevence, relaxace, dokonce velmi silný společenský význam. Ať už to byly římské lázně, turecký hammam, mexickýtemazcal, japonské horké koupele či rusky koupel.

Kdy nechodit do sauny

Pokud chodíte rádi do sauny, měli byste si být v první řadě jisti, že vám to vaše zdraví dovolí. Sauna totiž není pro každého, při některých onemocněních může být pobyt v ní rizikem.

Saunování je dobrý sluha, ale zlý pán. Tato „cévní gymnastika“ totiž není vhodná pro každého.

Doporučuje se jako prevence proti infekcím horních cest dýchacích, pomůže v boji proti jarní únavě a mnoho lidí ocení její relaxační účinky. Odborníci však varují, že není vhodná pro člověka s vysokým krevním tlakem, s nemocí krevního oběhu, s poruchami jater a ledvin. Do sauny by měli chodit lidé bez zánětů, kožních chorob a vyhnout by se jí měli těhotné ženy.

Zdravý člověk se však nemusí obávat saunování, pozitivním účinkem je, že stimuluje jeho periferní krevní oběh. Sauna je o pocitu, tedy máme tam být tak dlouho, dokud je to příjemné. Důležité je nejprve se opláchnout sprchou, až potom vstoupit do studeného bazénu.

Skok do ledové vody totiž může vyvolat selhání krevního oběhu. Důležitý je mezi jednotlivými cykly odpočinek v chladné místnosti. Sauna tělo příjemné prohřeje, klouby a svaly se uvolní.

Vyberte si pro sebe to pravé

Nejoblíbenější druhy saun nejsou populární bez důvodu. Každá působí pozitivně na vaše zdraví a každá svým způsobem.

Finská sauna

Nebo jinak suchá sauna. Jejím základem je horký vzduch až do teploty 110 ° C, který postupně zvyšuje teplotu těla a cirkulaci krve. Saunování by proto mělo být nedílnou součástí pravidelné očisty těla. Navíc při pocení tělo spotřebuje až 600 kalorií za hodinu. Pro ty, kteří se potěšili, pamatujte, že se nedoporučuje více než 20-minutový pobyt v sauně.

Mokrá sauna

Hlavní charakteristikou mokré sauny, tedy parní lázně, je vysoká vlhkost vzduchu až 100% a teplota je mnohem nižší než v suché sauně. Jejím největším benefitem je uvolňování dýchacích cest. Pomáhá lidem trpícím astmatem nebo onemocněním průdušek. Je vhodnou podpůrnou metodou při hubnutí.

Infračervená sauna

Funguje na principu působení infrazáření, které proniká přímo do těla. Její použití je výborné před cvičením na rychlé zahřátí svalů i po něm na následnou regeneraci. Tělo reaguje v infrasauně mnohem rychleji, mnoho osob ji snáší lépe než klasickou saunu, jelikož k pocení dochází za delší dobu a při nižších teplotách. Při jejím použití se odplavuje mnohem více toxinů, snadněji se v ní dýchá a také méně dráždí oči.



Zanechat komentář