Úspěšné kickstarterové kampaně, které si získali milionovou podporu veřejnosti

Díky internetu mají dnes lidé na dosah ruky svět plný revolučních myšlenek, originálních nápadů, přelomových produktů i služeb. V posledních pěti letech se popularitě těší i finanční podpora kreativních projektů – crowdfunding. Díky němu mohou běžní uživatelé internetu podpořit projekty, které je zaujmou a ve kterých vidí potenciál.

Jednou z nejúspěšnějších a zároveň největších crowdfundingových společností je americký portál Kickstarter. Založený byl v roce 2009 partou kreativců Perrym Chen, Yancey Strickler a Charlesem Adler. Kickstarter svým klientům již několik let umožňuje šířit své nápady.

Vynálezci a tvůrci projektů si nastaví finanční plán, který je nutné dosáhnout, aby jejich projekt mohl vzniknout. Když se nasbírá potřebná částka, mohou peníze převzít. Na oplátku však musí realizovat své služby nebo vytvořit slibovaný produkt. Zní to docela jednoduše, že?

Které projekty v krátké historii Kickstarter byly nejúspěšnější? Vybrali jsme několik projektů, kterým se podařilo získat více než 5 milionů dolarů.

Film Veronica Mars

Americký seriál Veronica Mars si získal velkou oblibu veřejnosti, avšak jeho produkční společnost neměla dostatek prostředků na natáčení dalších pokračování. Tvůrce seriálu Rob Thomas chtěl ukončit sérii alespoň stejnojmenným filmem. Bez podpory studia však tak velký projekt neměl žádné šance. Thomas a jeho společníci tedy zkusili štěstí a rozhodli se vytvořit kampaň na Kickstarter, jejímž cílem byla záchrana Veroniky.

Na natočení filmu potřebovali rozpočet nejméně 2 miliony dolarů. Kristen Bell v hlavní roli se stala populární po celém světě, proto si za účinkování filmu vyžádala adekvátní honorář. Na projekt Veronica Mars přispělo 90 000 lidí, přičemž vybrali 5,7 milionu dolarů. Film se v roce 2014 úspěšně dostal do 291 vybraných kin.

Ouya

Všichni alespoň zběžně známe základní herní konzole: XBox, Playstation a Nintendo. Julie Uhrman však chtěla veřejnosti zpřístupnit herní konzoli s přijatelnější cenou – kolem 100 dolarů. Ve svém zařízení využívala operační systém Android a chtěla konkurovat populárním konzolím. Většinu her na Ouya měly tvořit méně známé hry od nezávislých studií.

Na úspěšný start Ouya potřebovala 950 000 dolarů. Tato levnější alternativa populárních konzolí však zaujala velké množství lidí a projekt získal více než 8,5 milionu dolarů. Přesto byl produkt po svém představení na trhu velkým zklamáním. Lidé nedostali to, co očekávali – většinu her na Ouya totiž tvořily aplikace, které lze stáhnout do smartphonu přes Android.

The Pebble

Společnost The Pebble Technology přišla na trh s myšlenkou vyrobit smart hodinky, které by se prodávaly za méně než 200 dolarů. The Pebble SmartWatch měli disponovat LCD displejem, Bluetooth a GPS. S více než tisícem aplikací, přístupem do obchodů Android i iOS se z nich měly stát takříkajíc „hodinky pro všechno“.

The Pebble se stal nejpopulárnější kampaní na Kickstarter. A nejen to – tato kampaň byla velmi úspěšná – smart hodinky získali více než 10 milionů dolarů, ačkoliv tvůrci si za finanční cíl stanovili jen 100 000 dolarů. Díky bohaté finanční podpoře se hodinky mohli dostat do prodeje. Od jejich uvedení na trh se prodalo více než 1 milion kusů a dosud vyšly už tři generace The Pebble SmartWatch.



Zanechat komentář