ZAKLADATEL ČESKÉHO SLEVOMATU O TOM, JAK VYDĚLAL PRVNÍ MILION

Tomáš Čupr je jedním z prvních, který rozjel fenomén slevových portálů. Před 4 lety založil nejprve službu Damejidlo.cz a dnes se soustředí zejména na online supermarket Rohlík.cz. Svůj první milion vydělal v 27-mi letech.

Krok 1: 5 let života v Anglii

V Anglii jsem strávil 5 let. Nejdříve jako pomocník v tiskárně, ale později jsem to dotáhl až na spoluvlastníka marketingové agentury. Zkušenost, jak to funguje jinde, byla pro mě klíčová. Když přemýšlíte jinak, vypadáte sice jako arogantní blbec, ale já jsem se na svět nechtěl dívat pouze českou optikou.

V tom mi Anglie otevřelo oči a rozšířit si obzory radím každému. Pokud neodejdete do zahraničí, neuvědomíte si, co tu chybí. Já jsem se v Anglii naučil, že na zákazníky nemůžete nikdy kašlat.

Krok 2: Slušný plat nebyl cílem

Se svými zkušenostmi z Anglie bych dnes mohl pracovat v nějaké korporací a brát plat od 80 000 do 100 000 korun měsíčně, s čím bych byl možná spokojen. Ale měl jsem větší ambice a řekl jsem si, že chci změnit svůj život. Dokonce i dnes tu stále vidím příležitosti, jaké jsem měl před pár lety já. Kdybych v dnešní době chtěl vydělat velký balík peněz, šel bych pravděpodobně do energetiky, ale o tom toho moc nevím.

Toto je další věc. Je třeba být hned od začátku k sobě kritický a říct si, co vím a co nevím. Proto jsem se zaměřil na internet. Začal jsem se aktivně věnovat této oblasti a uvědomil jsem si, že model slevového portálu, jakým byl tehdy Groupon, by mohl fungovat i v ČR.

foto568_4678

Krok 3: Kniha o Stevu Jobsovi

Jednu dobu jsem hodně četl, šlo hlavně o biografie úspěšných lidí. Dělám to stále a dodává mi to velkou dávku motivace. Zlomovou však pro mě byla kniha iCon o Stevu Jobsovi. Když jsem ji začal číst, postupně jsem si uvědomil, proč bych nemohl být úspěšný i já. Rozhodně se s ním nechci srovnávat, ale když se podíváte na můj byznys, tak inspirace Stevem je tam jednoznačná.

Krok 4: Kolegové, kvůli kterým necouvne

Nejtěžší je vždy udělat první krok, proto se mnoho lidí stopne hned jen u nápadu. Pokud ho máte pouze v hlavně, je snadné se z toho vykecat. Pro mě to bylo však velmi důležité, proto jsem si k sobě hned našel spolupracovníky. Říci 5-tim dalším lidem, že chcete z toho vycouvat, je mnohem těžší, než to říct jen sám sobě. Právě oni mě podrželi, když bylo nejhůř.

Už jsem v tom nebyl sám a musel jsem myslet i na ostatní. Tehdy jsem potkal Romanu Soudovou, která sice přemýšlela nad jiným nápadem, ale nakonec z toho vznikl Slevomat. Velkou roli v tomto projektu hrál i Petr Bartoš. Dnes vím, že sám bych to nezvládl a bez týmu kolem mě by to nevzniklo.

Krok 5: Prodej části Slevomatu

Velkým impulsem pro mě bylo to, když nás hned 3 dny po spuštění oslovili lidé z Miton Investments, že by se na projektu chtěli podílet. Po dohodě získali 49% společnosti, což je sice velká část, ale myslím si, že to bylo klíčové rozhodnutí. Kdyby tehdy nepřišel Milton Investments, asi bych Slevomat prodal. Již za 6 měsíců jsme měli nabídky v desítkách milionů korun. Kdybych ho tehdy prodal, asi bych dnes nebyl moc nadšený, protože Slevomat má momentálně hodnotu více než miliardy korun. Z toho plyne i jedna rada, nebojte se do svého byznysu vzít partnera.

… A chyba, kterou bych dnes už neudělal

Se Slevomat jsem byl až příliš propojen. Byl to můj první velký úspěch a já jsem se od toho neuměl oprostit, což mě psychicky ničilo. Je to něco podobného, jako když máte na účtu 100 milionů a namísto pocitu spokojenosti a štěstí přijde pocit strachu, že o ně přijdete. Bál jsem se, že Slevomat přes noc zmizí. Dnes už vím, že to nebylo správné a ke všemu se snažím přistupovat více pragmaticky a nedávám do toho tolik emocí.



Zanechat komentář