PROFESIONALITA – POZITYVNÍ PŘÍSTUP, KTERÝ VÁS ODLIŠÍ OD KOLEGŮ

Profesionalita je zpravidla definována jako pozitivní přístup jednotlivce ke své práci. Jak však víme z praxe, ne vždy je náš postoj vůči pracovním povinnostem pozitivní. V takové situaci se neocitl pouze manuální zaměstnanci, ale také manažeři a různí kreativci.

Problémem je chybějící profesionalita. Pokud si myslíte, že tento stav se dá snadno zakrýt, jste na omylu. Její nedostatek způsobuje nezdravé pracovní prostředí, nedorozumění a napětí na pracovišti. Je jedno, jaké povolání vykonáváte – pokud se pokusíte zlepšit přístup ke své práci, podaří se vám zlepšit atmosféru v celé společnosti. Někdo přece začít musí!

Jak na zvýšení úrovně profesionality? Zcela jednoduše! Přečtěte si několik tipů a zkuste si je zítra vzít s sebou do práce.

Stanovte si včasné příchody jako jednu z hlavních priorit

Nikdo nemá rád čekání. Neustále zpoždění může u nadřízených i u kolegů vyvolat pocit, že o svou práci nemáte zájem. Ukažte všem, že to myslíte vážně a popracujte na včasných příchodech.

Zahoďte mrzutost

Nechte špatnou náladu po příchodu do práce stát za dveřmi. Bude vám bez ní lépe. Je pochopitelné, že každý z nás zažívá dny, kdy se necítí právě „ve své kůži“. To ale neznamená, že si to musí odnést všichni kolem. Nepřívětivý chování může dotknout šéfa, kolegy i zákazníky, kteří za to ani v nejmenším nemohou. Pokud je však důvodem vaší špatné nálady práce, kterou vykonáváte, je načase změnit ji.

Vhodně se oblékejte

I když vaše zaměstnání nevyžaduje každodenní nošení obleku a kravaty, neznamená to, že nemusíte dbát o svůj vzhled. Určité kousky šatníku si nechte na volný čas a do práce volte ležérní a pohodlné oblečení.

Pozor na ústa!

Nadávání a proklínání není zrovna ta nejlepší vizitka. Často se totiž stává, že člověk navenek působí příjemně a sympaticky, ale poté, co otevře ústa, celý dojem rázem opadne. Další kapitolou, která ničí vztahy na pracovišti, je pomluva. Nemůžete se dočkat, kdy kolegovi řeknete o románku Petra a Zuzany? Díky pomluvám budete na ostatních působit jako středoškolák, který neumí navrhnout žádnou jinou téma rozhovoru.

Neváhejte pomoci kolegovi, když to potřebuje

Skutečný mistr profesionality nemyslí jen na sebe – je ochoten pomoci kolegům, když mají práce nad hlavu. Nemělo by přitom jít o výměnný obchod. Nicméně můžete se vsadit, že když budete potřebovat pomoci vy, kolegové vám ochotněji podají pomocnou ruku.

Pokuste se zůstat pozitivní

Negativita je prudce nakažlivá a dokáže všech velmi rychle složit. Namísto šíření špatné nálady zkuste pouvažovat, co všechno by se dalo zlepšit. Šéf vás za šíření negativních emocí nepochválí, ale podněty pro zlepšení pracovní atmosféry vám zvýší renomé.

Nesnažte se zakrýt své chyby a vždy buďte fér

Možná to bude pro vás těžké, ale nebojte se přiznat své chyby a pokud je to možné, pokuste se je odstranit. Chyby jsou přece na to, abychom se z nich něco naučili. Neobviňujte ostatních – nezaslouží si to.

A co se týče férovosti – stává se, že se občas dostaneme do konfliktů s kolegy nebo nadřízenými. Vy máte svou představu o tom, jak má něco vypadat, kolega má na věc také jiný názor. Ať jste jakkoliv rozzlobený nebo si myslíte, že máte pravdu jen vy – hádky, nadávky ani bouchání dveřmi na pracovišti nemají své místo. Svůj názor vyjádřete klidně a když věc nejde vyřešit po dobrém, nenechte se strhnout negativitou.



Zanechat komentář