Uspíší covid-19 použití robotů nahrazujících práci lidí?

Uspíší covid-19 použití robotů nahrazujících práci lidí? 1

Zatímco svět zachvátila pandemie, je možné pochopit, že člověk zapomněl na další nebezpečí pro náš navyklý způsob života – a tím je nasazení robotů. Podle analytiků roboti nahradí mnoho lidi v jejich práci tak jako tak, a propuknutí koronaviru tento proces jen urychluje.

„Lidé obvykle říkají, že při interakci chtějí ´lidský prvek´, to však covid-19 změnil,“ říká futurista Martin Ford, který psal o způsobech, jak budou roboti zapojeni do ekonomiky v příštích desetiletích. „Covid-19 změní preference zákazníků a otevřel nové příležitosti pro automatizaci.“

Velké i malé společnosti rozšiřují způsoby, jak využít roboty na zvýšení společenského odstupu a snížení množství personálu, který fyzicky dochází do práce. Roboti jsou rovněž používání k provádění prací, které zaměstanaci nemohou provádět z domova. Walmart, největší americký prodejce, používá roboty na drhnutí podlah. V Jižní Koreji byli roboti nasazeni v nemocnicích na měření teploty a distribuci dezinfekčního prostředku na ruce. A zatímco někteří odborníci upozorňují, že určitá míra společenského odstupu bude nezbytná i během příštího roku 2021, po robotech zatím nejspíš bude velká poptávka.

 

Robotičtí uklízeči

Společnosti produkující čisticí a dezinfekční výrobky zaznamenaly obrovský nárůst poptávky. UVD Robots, dánský výrobce UV dezinfekčních robotů, jich už stovky poslal do nemocnic v Číně a v Evropě (více zde). Jejich stroje používají také prodejny potravin a restaurace nabízející jídlo s sebou. Odborníci říkají, že jak znovu otevře více podniků, můžeme očekávat další rozšíření této technologie a např. budete moct vidět roboty, kteří uklízejí ve školách či úřadech.

 „Zákazníci dnes více dbají o svoji bezpečnost a o bezpečnost a zdraví pracovníků,“ říká Blake Morganová, autorka knihy The Customer of the Future. Posuny k automatizaci mohou přispět k jejich zdraví a zákazníci za to společnosti odmění.“

Stále však existují omezení. Blake Morganová poukazuje na to, že automatické pokladny v obchodech mohou omezit lidskou interakci, ale protože systémy často nefungují bezchybně nebo se snadno pokazí, zákazníci se jim vyhýbají a jdou raději k pokladně s živou obsluhou.

 

Roboti pomohou udržovat odstup

Stravování je další oblast, kde kvůli zdravotním ohledům nejspíš vzroste použití robotů. Fastfoodové řetězce, jako je McDonald’s, testovalo roboty jako kuchaře i obsluhu. Ve skladech, jako jsou ty patřící společnostem Amazon či Walmart, už byli roboti využití za zlepšení efektivity. Ještě před propuknutí covid-19 obě společnosti hledaly způsob, jak zvýšit uplatnění robotů na třídění, balení a odesílání zboží. To může snížit počet stížností ze strany zaměstnanců, kteří prý v současné době nemohou udržovat požadovaný odstup od svých kolegů. Podle odborníků na technologie to však znamená, že někteří z nich přijdou o práci. Jakmile společnost jednou investovala do nahrazení pracovníka robotem, není pravděpodobné, že by na stejnou práci znovu zaměstnala člověka. Roboti jsou dražší při výrobě a zapojování, ale jakmile jednou začnou fungovat, vyjdou levněji než živí zaměstnanci. Podle futuristy Martina Forda využití robotů ve světě po pandemii představí také některé marketingové výhody: „Lidé půjdou raději do zařízení, které má méně pracovníků a více strojů, protože budou cítit, že tím snižují celkové riziko.“

 

Umělá inteligence, která je jako člověk

A co role, kde je potřeba člověk, který podá vysvětlení, návod či výuku? V současnosti je vyvíjena umělá inteligence (AI), která může nahradit učitele ve škole, fitness trenéry nebo finanční poradce. Velké technologické společnosti rozšiřují použití umělé inteligence. Facebook i Google spoléhají na AI, která odstraní nevhodné posty, protože jejich živí moderátoři obsahu nemohou některé věci kontrolovat z domova.

Skeptici v oblasti robotů se domnívají, že lidé zůstanou v mnoha zaměstnáních na samém okraji. To se však může změnit, protože díky izolaci si lidé zvykli na vzdálený přístup. Instruktor či poradce na monitoru nemusí být skutečná osoba, jen musí myslet a jednat jako ona.

Ve zprávě z roku 2017 předpověděla konzultační společnost McKinsey, že třetina zaměstnanců v USA může být do roku 2030 nahrazena automatizací a roboty. Avšak události, jako je pandemie, mají potenciál změnit všechny časové osy, a odborníci říkají, že je skutečně jen na lidech, aby se rozhodli, jak chtějí tuto technologii do svého světa integrovat.