TANKOVAT NAFTU DO MOTORKY? BUDOUCNOST NEBO MINULOST

TANKOVAT NAFTU DO MOTORKY? BUDOUCNOST NEBO MINULOST 1

Během druhé světové války přišli američtí inženýři firmy HDT (Hayes Diesel Technologies, USA) s myšlenkou napumpovat ocelový rám na dvou kolech těžkými vznětovými motory.

Zajímavý nápad se podařilo uskutečnit až po roce 1981. Překvapivým výsledkem byl armádní off road motocykl M1030B1 Marine Corps (viz obrázek na titulku)

Hlavní devizou tohoto motocyklu je úspora provozních nákladů a nákladů na distribuci paliva. Vždyť proč přece distribuovat benzín když si většina armádních strojů poradí s naftou. Spotřeba tohoto off roadu je 1 galon na 86 mil, což je přibližně 2,7 litru na 100 km.

Nepřímé vstřikování paliva tvoří nižší spalovací tlak což umožňuje použití lehčí konstrukce motoru, výsledkem je méně „dieselového klepání“ a nízké emise částic. Použitelný rozsah otáček je mnohem vyšší než u jiných dieselových motorů. Špičkový výkon (okolo 50 koní) motocykl dosahuje při 5800 ot / min.

Ve spojení s nízkým kroutícím momentem, který je unikátní pro dieselové motory má motocykl vynikající jízdní vlastnosti a menší potřebu řazení rychlostí.

V současnosti se s nabídkou dieselového motoru při motocyklech u prémiových výrobců nesetkáte. Na světě existuje jen málo lidí, kteří se zabývají jejich výrobou. Mezi těchto výrobců patří firma Neander Turbo Diesel Motorcycle. Jejich motocykl disponuje objemem 1400 cm krychlových, výkonem 100 koňských sil a točivým momentem 144 Nm při 2600 otáčkách.

Designu motorky není moc co vytknout, otázkou však zůstává jaký požitek a pohodlí během z jízdy může nabídnout, když právě zvuk odkrytého dieselového motoru je to co mnohým lidem nevoní.