Bentley Bentayga – luxusní svalovec zčásti ze Slovenska

Bentley Bentayga - luxusní svalovec zčásti ze Slovenska 1

Zcela nový model, který přibude do luxusní rodiny Bentley, se bude alespoň zčásti vyrábět na Slovensku. Model patřící do kategorie SUV bude nést pojmenování Bentayga. Spuštění sériové výroby v továrně VW hlavním tématem.

Bentayaga, elegantní pojmenování, které mu právem patří. Svalovec se velikostí karoserie přibližuje snad největšímu konkurentovi Porsche Cayenne, ale přibylo mu 20 centimetrů na délku. Video, ve kterém ho automobilka představila, naznačuje, že jde o opravdový drahokam. Díky tomu můžeme nahlédnout do interiéru, kde objevíme luxusní křivky převodovky s logem značky na vrchu, hlavní displej se všemi potřebnými funkcemi, které se promítají na čelní sklo, dotykový panel na přepínání jízdních režimů či elegantní tlačítko start & stop a velké ciferníky s barevnými obrazovkami, na kterých díky kameře s nočním viděním umístěné v masce vidíte situaci na silnici.

Její exteriér nám byl již mírně odhalen dříve i přes maskování, během testování. Nyní ale máme před sebou finální počítačovou verzi Bentaygy, která se výrazně odlišuje od vize představené na ženevském autosalonu. Osud karosérie je předurčen. Bude se vyrábět v Děvínské Nové Vsi společně s novým Audi Q7. Společné nebude jen místo výroby, ale i karosárna, v níž najde práci 1 000 zaměstnanců, zejména mechatroniky a svářečů.

Výroba karosérie pro Bentley je unikátní, proto technologie vyvinuté exkluzivně pro tento model umožní bezproblémové spojování ocelových a hliníkových částí karoserie. Druhá karosárna bude patřit koncernu WV a Porsche Zde se bude vyrábět Touareg a Cayenne.

Neobyčejná montáž interiéru neumožnila zcela zkompletování vozidla právě na Slovensku. V bratislavském závodě bude z linky vycházet nenalakovaná karoserie. Úplná montáž proběhne v anglickém městě Crewe, v hrabství Cheshire, kde se bude karoserie ručně spojovat s interiérem. Čalounění volantu, sedadel, broušení dřevěných částí, obkladů, tvarování částí v interiéru bude čistě záležitostí manuální práce dle výjimečných požadavků zákazníka.

Po technické stránce si Bentayga vezme z Q7 podvozek MLB „Modulaler Längsbaukasten“. Ve sféře motorizace si stejně jako při podvozku vezme něco z jiných modelů koncernu. Konkrétně Volkswagen prohlásil, že se svého benzínového koncernového motoru 6,0 W12 nevzdá. Agregát žije nadále, je trochu vylepšený a má přívlastek TSI.

Tento dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec s neobvyklou konfigurací prošel četnými úpravami s individualistickým povrchem stěn válců, technologií vypínání jednotlivých pístů, tepelným managementem a vlastním adaptivním odpružením na principu hydrauliky. Systém se popere s nevhodnými vibracemi, což přispěje k mnohem hladšímu chodu pohonné jednotky jako dosud. Kombinace přímého vstřikování od Audi FSI a vícebodová technologie TMPI z dílny Bentley mu zas poskytne agregát. Ve Volkswagenu prohlásili, že do W12 integrovali olejový okruh uzpůsoben pro provoz v terénu. To nám potvrzuje, což je už snad jasné. 6,0 W12 Biturbo se objeví v Bentley.

To, co vážení zákazníci Bentley berou jako samozřejmost, je výkon a luxus. Co se maximálního výkonu týče, tak Bentayaga v předešlé benzínové motorizaci nabídne 608 koní (447kW) a neuvěřitelný točivý moment 900 Nm.

V pořadí druhým benzínovým motorem bude 4,0 V8 twin-turbo a pohon plug-in hybrid pro spořivé pracháč. Zde se bude spojovat síla motoru V8 s elektromotorem o výkonu 50 koňských sil. Hybrid se objeví až v roce 2017. To znamená, že ti, kteří chtějí šetřit finance a životní prostředí, budou trénovat svou trpělivost. Takový model by se neměl obejít bez dieselového agregátu. Nejpravděpodobnějším kandidátem je 4,2-litrový V8 TDI. Neodmyslitelnou součástí je pohon všech čtyř kol a pneumatické pérování. V nejvyšší možné verzi budou zadní sedadla odděleny. Předpokládám, že nebude chybět ani nějaký ten barový pult pro láhev Chardonnay. Velkolepé plány automobilky počítají s výrobou 3 000 až 4 000 kusů.