Jak společnosti ve světě bojují s covid-19

Jak společnosti ve světě bojují s covid-19 1

Technologické startupy po celém světě dodávají špičkové inovace pracovníkům v přední linii. Mnoho z nich využívá umělou inteligenci (AI) a Cloud computing, které jim pomáhají organizovat a zpracovávat data, což skýtá nové pohledy pro boj s virem. Některé společnosti zpřístupnily svůj software zdarma těm, kdo ho nejvíce potřebují. Za úspěchy těch, kdo pracují v přední linii boje s covid-19, stojí mnoho organizací a podnikatelů, kteří dělají, co je v jejich silách. Společnosti v celém světě využívají vše možné, od software a robotiky až po tradiční spolupráci při boji s chorobou. Iniciativy sahají od AI v Jižní Koreji až po dodávání čerstvých potravin v Africe, a zde uvádíme některé dobré nápady, které byly použity díky technologickým průkopníkům, jak je vybralo Světové ekonomické fórum.

 

Cargo X, Brazílie

Brazilská společnost v oblasti logistických technologií zřídila fond ve výši 5,6 mil USD na podporu transportu nejdůležitějšího zboží, jako jsou potraviny, léky a základní hygienické potřeby, ve své zemi během pandemie. Schéma funguje tak, že vyplácí platy přepravcům a řidičům, čímž udržuje trh v chodu v době, kdy je země silně zasažena virem. Systém většinou platí předem: 70 % při naložení zboží a zbývajících 30 % při doručení. Software tak pomáhá rozdělit náklady způsobem, který podporuje pracovníky, když je pohyb peněz omezený.

 

Takeoff Technologies, USA

Během pandemie zaznamenali prodejci potravin prudký nárůst prodeje a mnozí z nich zavedli digitální objednávkové a doručovací služby. Ale plnění online objednávek může být ošemetné, když je personálu málo a uličky jsou ucpané. Existuje však Takeoff Technologies, firma zabývající se maloobchodní technologií, se základnou v USA, a její „mikro odbavovací centra“. Vytváří mini sklady při prodejnách potravin, kde jsou nasazeni roboti připravující objednávky zákazníků. To přispívá k udržování společenského odstupu a umožňuje místním firmám bez automatizovaných skladů se zapojit do online prodeje potravin; tento trend covid-19 patrně urychlí.  

 

Starling Bank, Velká Británie

Během pandemie se lidé po celém světě izolují do domácí karantény. Zůstávají doma, přičemž zůstanou závislí na ostatních, co se týče jídla a dalších nezbytných potřeb. Ale jak zaplatit? Starling Bank, britská banka a firma v oblasti finanční technologie, má své řešení: nabízí debetní kartu, která umožní, aby místo jejího majitele nakoupila důvěryhodná osoba. Přitom „připojená karta“ k účtu majitele zároveň odstraňuje potřebu fyzické výměny hotovosti či šeků, což skýtá další úroveň ochrany pro zranitelné osoby. Společnosti Mastercard a PFS také vyvinuly alternativy k placení v hotovosti pro pečovatele a dobrovolníky ve Velké Británii.

 

Lunit, Jižní Korea

Jihokorejská společnost zabývající se zdravotnickým softwarem vyvíjí AI programy, které mohou diagnostikovat plicní choroby z rentgenových snímků. Společnost nedávno zpřístupnila svůj software online zdarma. Nemocnice v Brazílii, ale také v Jižní Koreji, díky němu mohou denně nahrát až 20 případů, které budou diagnostikovány pomocí AI. Společnost říká, že inovace, jako je AI, významně přispěly ke snížení křivky nárůstu covid-19 v Jižní Koreji.

 

Jumia a Twiga Foods, Keňa

Dva afričtí technologičtí průkopníci se spojili, aby dopravili čerstvé potraviny do izolovaných domovů obyvatel. Jumia provozuje online prodej s rozvozem v afrických zemích. Twiga Foods zase spojuje na 17 000 zemědělců v Keni s trhy prostřednictvím svých vlastních skladů a balíren. Teď chtějí spojit své síly při distribuci čerstvých potravin: zvýšit svoje schopnosti dodat do domácností čerstvé potraviny, a to bezpečně uprostřed současných restrikcí.

 

Dawex, Francie

Data budou hrát obrovskou roli při zvládnutí covid-19 – ať už v podobě schémat track-and-trace, testování programů, nebo pochopení, jak virus funguje. Dawex, technologická společnost pro mezinárodní online výměnu dat se základnou ve Francii, vytvořila iniciativu Covid-19 Data Exchange. Ta otvírá bezplatnou platformu pro společnosti a organizace, které potřebují výměnu ne-osobních dat pro studie o koronaviru a omezování jím způsobených ekonomických škod.

 

Optibus, Velká Británie

S tím, jak se země světa snaží restartovat svoje ekonomiky, je podstatné dostat lidi zpět do práce. Bohužel tohle zůstává velkou výzvou, protože rizika spojená s davem a nákazou jsou stále velmi reálná. Zároveň však dochází k přerušení služeb v důsledku nedostatku personálu a zavřených destinací. Výsledkem pak jsou nízké počty cestujících. Dle BBC ve Velké Británii minulý měsíc fungovalo jen asi 40 % autobusových spojů, které převezly pouze 10 % obvyklého množství cestujících. Dopravní společnost Optibus doufá, že její postřehy mohou tento trend zvrátit. Nabízí agenturám hromadné přepravy do července beznákladové plánovací služby, aby mohly stanovit nejlepší trasy, rozvrhy pro zaměstnance a výpočet nákladů, což přispěje k fungování hromadné přepravy v době pokoronavirové.

 

Mirakl, Francie

Jeden z největších problémů při pandemii byl, jak zajistit, aby se ochranné vybavení dostalo do přední linie. Mirakl, společnost zabývající se internetovým obchodem, se spojila s francouzskou vládou při vytvoření komplexní platformy, kde výrobci, distributoři a subdodavatelé mohou komunikovat ohledně objednávek např. dezinfekce na ruce pro zdravotnické použití. Zatímco její výroba byla ve Francii (i jinde ve světě) zvýšena, bez jasné komunikační linie by se nemusela dostat do nemocnic, když je nejvíce potřebná.

(článek k 16. červnu)