Nová Yamaha R9 poháněná MT-09 a plně kapotovaná má být odhalena v roce 2024

Nová Yamaha R9 poháněná MT-09 a plně kapotovaná má být odhalena v roce 2024 1

Z Japonska přišly čerstvé zvěsti o tříválcovém sportovním motocyklu Yamaha R9 střední hmotnosti a zdroje naznačují, že má dorazit v sestavě pro rok 2024.

Od smrti třídy supersportů 600 s vysokými otáčkami v Evropě při příchodu emisních norem Euro5 prosili fanoušci výkonných motocyklů Yamahu, aby z MT-09 vytáhla oblíbený motor o objemu 117 koní a objemu 888 ccm a vložila jej do plně kapotovaného silničního a závodního nástroje. Překlenutím mezery mezi paralelní dvojicí R7 s omezením A2 a plnohodnotným superbikem R1 o objemu 998 ccm by R9 pravděpodobně nabídl na silnici použitelnější balíček než starý čtyřválec R6, chtivý po otáčkách – s využitím dobré střední a nízké údernosti MT.  Nyní to vypadá, že by tyto modlitby mohly být vyslyšeny, přičemž čerstvé počítačové rendery nám umožňují nahlédnout, jak by mohl hotový stroj vypadat. Kromě křidélek (která by na motorce této kapacity byla pravděpodobně přehnaná) celá kapotáž napodobuje vzhled zbytku sportovní řady Yamaha, přičemž červenobílé provedení vzdává hold původní R1 z roku 1998. Oficiální vydání v roce 2024 by se shodovalo s 25. výročím R1, takže je logické, že takový vzhled je pro novou Yamahu zásadní. 

Poprvé jsme se s tímto modelem setkali v prvním srpnovém týdnu roku 2021, kdy Yamaha podala přihlášky pro název „R9“ v Evropské unii, Velké Británii, USA, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandu, a také pro „YZF-R9“ na Filipínách. A co víc, vlastní řada japonské firmy poskytuje další důkaz s kapotovanými R125, R3, R7 a R1, které mají všechny nahé MT protějšky sdílející stejnou platformu motoru. Chybějící dílek skládačky je MT-09, takže ideální mezera. Aby se udržely nízké náklady na výzkum a vývoj, sdílí modely 125 přátelské k CBT také stejný rám a MT-03 a R3 mají stejný podvozek a geometrii. Podobný příběh je také u nového R7, který si vypůjčil diamantovou strukturu MT-07, přičemž MT-10 používá rám R1. Je tedy logické, že R9 by udělal totéž, přičemž designové náčrty ukazují hliníkový rám nosníku a kyvnou vidlici jako MT. Pravděpodobně také uvidíte stejné odpružení a brzdové komponenty z modelu MT-09 SP za 11 300 GBP – s pružinami upravenými pro zvýšenou zadní část a rychlejší řízení. Z MT-09 bude pravděpodobně přenesena také stejná plnobarevná přístrojová deska TFT, která dorazila v roce 2021, plus elektronika citlivá na štíhlost, kterou poskytuje šestiosá IMU.

Nová Yamaha R9 poháněná MT-09 a plně kapotovaná má být odhalena v roce 2024 2

Přicházející Yamaha R9 založená na MT-09 vypadá jistě

Kdysi dominantní čtyřválcová třída supersportů o objemu 600 ccm nyní zmizela a v jejím důsledku zůstalo vakuum pro lehké sportovní motocykly. Vstupte do Yamahy R9, modelu založeného na MT-09, který se téměř jistě připojí k této řadě a překlene mezeru mezi novinkou R7 a vrcholem řady R1. Zpočátku roku se hovořilo o tom, že existence R9 byla účinně potvrzena novými přihláškami ochranných známek. Během třídenního období prvního srpnového týdne Yamaha podala přihlášky pro názvy „R9“ v EU, GB, USA, Kanadě, Austrálii a na NZ a pro název „YZF-R9“ na Filipínách. Není těžké pochopit, jak lze takový model vytvořit z existujících dílů, aby se minimalizoval výzkum a vývoj a udržela se nízká cena. Yamaha MT-09 – kompletně aktualizovaná pro rok 2021 s novým motorem a rámem z tlakově lité slitiny – je dokonalým základem pro sportovní model s kapotou. A se šestiosou IMU ve standardní výbavě, třírežimovým TC, posuvným ovládáním a zmírněním vlivu kol MT-09 již nabízí téměř superbikové úrovně asistencí pro jezdce. Ideální by byl Öhlins-odpružený MT-09 SP, který k přesvědčivé proměně vyžaduje o něco více než jen snížené tyče, kolíky v zadní části a kapotáž.

Půjde Yamaha takto přímočarou cestou? Důkazy naznačují, že přesně tímto způsobem se bude R9 vyvíjet. Vzorec vytvořilo duo MT-125 a YZF-R125, které sdílejí stejný singl o objemu 124 ccm v identickém rámu, jen s vylepšeným zavěšením, aby se zvedla záď modelu R a poskytla ostřejší geometrii řízení. Pokročíme o další stupeň a dostáváme MT-03 a R3, které sdílejí stejný motor, rám a geometrii. Je to podobný příběh s novým R7, který si vypůjčil dvojitý a diamantový rám MT-07 s výkonem 72 koní a na vrcholu nabídky používá MT-10 rám a motor R1. To znamená, že na straně „R“ rovnice je v současné době mezi R7 s výkonem 73,4 k a R1 s výkonem 200 koní propastná výkonnost. V minulosti tuto mezeru vyplnil R6 s výkonem 117 koní a 190 kg. MT-09 má výkon přes 117 koní a váží 189 kg s plným palivem. Díky novému rámu z tlakově litého nosníku a přibližně o 50 % vyššímu točivému momentu se jeví jako šitý na míru jako základ pro R9, který nebude pouhým nástupcem R6, ale skutečným krokem vpřed. I pokud jde o cenu, existují všechny důvody věřit, že R9 bude vylepšením.

R6 Race aktuálně stojí 12 099 GBP, což je zhruba na půli cesty mezi očekávanou značkou R7 a 17 402 GBP za R1. Nicméně MT-09 stojí pouhých 9002 GBP v základní formě a 10 202 GBP jako SP s vylepšeným odpružením.