Skandinávci umějí zaskočit diváka. Viz jejich nejnovější filmy

Prohlídka Scandal je příležitost vidět dobré kino.

Pojem „severské filmy“ zahrnuje nesmírně širokou škálu děl, které často mají máloco společného, ​​kromě regionu, ze kterého pocházejí.

Jen za minulý rok do této kategorie spadaly takové odlišné snímky jako absurdní černá komedie Zabijáci z maloměsta, temný příběh příslušnice okrajového etnika Sámského krev či provokativní a cenami ověnčený Čtverec, který je po získání Zlaté palmy 2017 z Cannes i švédským kandidátem na Oscara.

I když konkrétní tyto filmy již prošly Slovenské distribucí, v rámci čtvrtého ročníku přehlídky Scandal 4 – severská filmová lekce, diváci, kterým případně unikly, dostanou ještě příležitost prohlédnout si je uceleně do 28. ledna, v osmnácti Slovenská kinech.

Nezařadíte je

Není snadné vypíchnout případné společné rysy severských kinematografií, protože často ani národní filmografie nevykazují příliš podobností. Navíc se někdy prolínají jako v případě Čtverce, který je švédsko-dánsko-německo-francouzskou koprodukci, se švédským režisérem a dánským představitelem hlavní role.

Snad by se dalo říci, že na rozdíl od hollywoodské přímočarosti a prvoplánovosti a evropského psychologizující vypravěčství se Seveřané snaží udělat krok stranou a ukázat skutečnost z dosud nepoznaného úhlu, případně zaskočit diváka – a to bez ohledu na samotný žánr.

Jednu ze sekcí Scandal 2018 tvoří filmové premiéry, které jsou rovněž pestré svou nabídkou. Otevíracím filmem přehlídky byl finský krimi / komediální road movie Miami režisérky Zaid Bergroth. „Scandal noir“ zastupuje dánský pomstiteľský thriller darkland (původem československého) režiséra FENARI Ahmada, přičemž premiérami jsou i psychologicko-komediální dramatu potvor a Tak káže Bůh, tak vztahová drama Tři slova.

Portrét režisérky Susanne Bier nastiňují její čtyři filmy, Druhá šance, Lepší svět, Po svatbě a Svatba mezi citróny. Filmy dánské režisérky přetavují principy Dogmata 95 s tématy vykresľujúcimi náš svět očima tvrdě zkoušených hrdinů do emotivních, divácky vděčných děl, z nichž Lepší svět získal v roce 2011 Oscara.

Navždy Bergman

Jméno Ingmara Bergman rezonuje jako zastoupení severských filmařů iu méně znalých diváků. V roce jeho stého jubilea (14. července) nesmí proto filmy tohoto klasika chybět a čtyři známé díla – Podzimní sonáta, Scény z manželského života, Fanny a Alexander a Persona – tvoří důstojný rámec prohlídky Scandal 2018 a také dodatek „& Bergman 100“ v jejím názvu.

Druhý film, tristní studia rozkladu obyčejného manželství, přináší šest epizod z průběhu dvacetiletého manželství a naznačuje, jak mohou potlačované city a mlhavá nespokojenost vést k odcizení a rozvodu. Roli Marianny ve scéně z manželského života napsal Bergman pro Liv Ullmanové po tom, jak se skončil jejich milostný vztah.