Prodejna IKEA ve Vídni je mistrovským dílem ekologické udržitelnosti

Prodejna IKEA ve Vídni je mistrovským dílem ekologické udržitelnosti 1

Budova se nachází v rakouské Vídni a je to poutavá stavba se stromy v plné velikosti na každém patře.

Některé podniky ovládly umění okamžitě rozpoznatelné značky, která nenápadně vtáhne lidi do jejich obchodů. Tiffany & Co. má například modrošedý odstín, kterým obléká šperkovnice, obří mašli omotanou kolem svých butiků během vánočního období a dokonce i stejnojmenné apartmá v hotelu St. Regis New York. Ale tento americký výrobce šperků není jedinou značkou, která přišla na to, jak vytvořit geniální marketing, aby byla ikonická. 

IKEA, švédská společnost s nábytkem připraveným k montáži, která způsobila revoluci v konceptu DIY, je možná stejně známá svými návody k použití beze slov a modrými a žlutými vnějšími stěnami. Poslední otevřený obchod značky však zcela mění typický vzhled prodejen IKEA. Nová butiková prodejna ve Vídni v Rakousku byla navržena tak, aby připomínala minimalistické regály značky. Architekti stojící za projektem Querkraft Architekten navrhli ohromující budovu. Z dálky – alespoň z druhé strany ulice – vypadá budova jako masivní police pro kutily. Tato však není určena pro knihy a nasbírané drobnosti: je určena pro přehlídku více než 3000 kusů nábytku a dekorací, z nichž všechny jsou úhledně uspořádány v naskládaných skleněných „krabičkách“ o rozměrech 10×10 m. Sedmipatrová struktura navíc také zahrnuje střešní terasu, která je přístupná veřejnosti, kavárnu, hostel v horních dvou patrech a přehlídku rostlin v obřích květináčích v každém patře. Zeleň tu však není jen pro parádu. Designéři z Querkraft Architekten nainstalovali bujnou džungli, aby vyrovnávala klimatické změny ve městě Vídni. Vysoké stromy, kterých je 160, představují zdroje chlazení i vlhkosti. Jsou jako přírodní klimatizace; firmy tvrdí, že mohou dokonce ochladit úroveň ulice kolem obchodu. Sotva někoho překvapí, že nový obchod s nábytkem IKEA je zázrak ekologické udržitelnosti, zvláště poté, co značka v prosinci 2021 oznámila, že do roku 2025 ukončí používání plastových obalů. Obchod o rozloze 5574 m² posouvá udržitelnou agendu o krok dále solárními panely a hyper účinným vytápěním a chlazením, což je obojí nezbytné ve městě s extrémními teplotami v zimních a letních měsících.

Pokud si někdo nemůže svůj nákup ten den odnést domů, má možnost si u nadrozměrných položek (jako jsou pohovky, rámy postelí a proslulé policové jednotky), objednat jejich dovezení následující den bezemisními elektrickými nákladními vozy. IKEA také plánuje integrovat moderní úly, speciálně navržená hnízdiště pro ptáky žijící v místech demolice a posly na kolech IKEA. Přestože se značka zabývá především nenáročným minimalistickým nábytkem, který oslavuje oblíbený skandinávský designový styl, učinila svůj pilíř z ekologické z udržitelnosti. Pobídek k tomu, abyste svůj domov vybavili kousky od malých podniků, může být více než dost, ale IKEA se svými ekologickými iniciativami a nepopiratelně skvělým designem je silným argumentem pro návrat na masový trh.