Vesmírná turistika může být dostupná pro všechny s dostatečně vysokým kontem

Vesmírná turistika může být dostupná pro všechny s dostatečně vysokým kontem 1

Díky rychlému pokroku v oblasti technologií se dostáváme stále blíže k nové éře vesmírného turismu.

První vesmírný turista světa, americký podnikatel Dennis Tito, údajně v roce 2001 zaplatil 20 mil. USD za let na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Musel vynaložit velké úsilí, aby místo na ruské kosmické lodi Sojuz získal: bylo mu přes 60 a fyzicky se nikdy nemohl srovnávat s kondicí trénovaných kosmonautů. Ale jeho vytrvalost se nakonec vyplatila a sen, který měl více jak 40 let, konečně dosáhl svého naplnění, když se D. Tito úspěšně dostal na oběžnou dráhu a strávil téměř 8 dní ve vesmíru. Od té doby se tam v letech 2001-2009 díky Rusku dostalo 7 dalších vesmírných turistů. Ale když NASA stáhla svoji flotilu vesmírných lodí a posádka ISS se v roce 2010 zvýšila ze 4 na 6 osob, Rusko orbitální vesmírnou turistiku zastavilo. To následně vedlo ke vzniku mnoha soukromých společností toužících být průkopníky v dopravování lidí do vesmíru.

 

Virgin Galactic

Virgin Galactic, společnosti v rámci Virgin Group v americkém státě New Mexico, vytváří komerční kosmické lodě s plánem nabízet suborbitální kosmické lety vesmírným turistům. Zakladatel Richard Branson původně plánoval první let do konce roku 2009, ale brzy bylo zjevné, že tento termín je příliš ambiciózní. Po sérii testovacích letů nakonec v roce 2018 společnost zaznamenala významný pokrok, když její testovací loď VSS Unity dosáhla hranice vnějšího vesmíru. O rok později úspěšně letěla do vesmíru s cestujícím v kabině na zkoušku. V březnu 2021 společnost představila úžasný lesknoucí se orbitální kosmický raketoplán SpaceShip III, který bude potřebovat ještě pár dalších testovacích letů, a pokud vše bude v pořádku, začne turisty vozit na okraj vesmíru.

 

SpaceX

Suborbitální let bledne ve srovnání s letem na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Od roku 2012 SpaceX funguje jako první komerční společnost dopravující náklad na ISS a zpět prostřednictvím svojí rakety Falcon 9. V roce 2020 její kosmická loď Dragon začala přepravovat astronauty na ISS v rámci Commercial Crew Program od NASA. Kromě astronautů chce SpaceX dopravovat také komerční cestující za neuvěřitelných 55 mil. USD za osobu. Za tuto nepředstavitelnou částku se dostanou na ISS, kde stráví 10 dní. Předtím však musí soukromí astronauti projít přísným výcvikem a splnit zdravotní požadavky předepsané NASA. Kromě ISS má SpaceX vize také o letech na Měsíc a Mars. V současnosti SpaceX plánuje lunární misi v roce 2023 a Yusaku Maezawa, japonský miliardář a online modní magnát, bude první člověk, který tuto cestu podnikne od roku 1972. Maezawa skoupil všechna místa a v březnu 2021 oznámil svůj plán vybrat si 8 lidí z celého světa jako posádku, která ho bude doprovázet. Příjem žádostí je už uzavřen.

 

Blue Origin

Společnost Blue Origin, kterou financuje 1 mld. USD ročně Jeff Bezos (zakladatel Amazonu), podnikla od listopadu 2015 několik úspěšných suborbitálních letů. Úspěchy umožnily společnosti podepsat kontrakt v hodnotě 500 mil. USD s americkým letectvem na vytvoření rakety New Glenn příští generace, kontrakt v hodnotě 10 mil. USD s NASA na vytvoření přistávacího systému na Měsíci, a také partnerství se společností United Launch Alliance na vytvoření nového raketového motoru. V únoru 2021 Blue Origin oznámila, že učinila značný pokrok u své rakety New Glenn a první let je plánován na 4. čtvrtletí 2022. Jinými slovy, společnost je o krok blíže ke splnění požadavků pro komerční vesmírnou turistiku.

 

Ale kde přesně je „vesmír“?

Než zaplatíte obrovské peníze za cestu do vesmíru, je dobré se seznámit s tím, kde přesně se vesmír nachází. Nejprve musíme uvést Kármánovu hranici, což je neviditelná hranice, kde končí Země a začíná vnější vesmír, a nachází se asi 100 km nad mořem. Když ji termodynamik Theodore von Kármán v 50. letech 20. století poprvé představil, argument byl za touto imaginární linií, kde je atmosféra příliš řídká na to, aby se zde mohl běžný letoun zvednout na křídlech. Jinými slovy, v této výšce letoun potřebuje buď raketový pohon, nebo riskuje, že spadne zpět na úroveň, kde ho atmosféra dokáže nést. Teorii Kármánovy hranice podporuje Mezinárodní letecká federace (FAI), která řídí letecké sporty a pomocí této hranice/linie určuje, kdy se jedná o cestování do vesmíru. NASA a americká armáda však vesmír definují jinak: pro ně je vesmír mnohem blíž a začíná už 84 km nad zemským povrchem. Každý, kdo tuto hranici překročí, je považován za astronauta. Stačí říci, že přimět všechny organizace, aby se dohodly na standardní definici vesmíru, je jako „střílení na hvězdy“, takže to necháme, jak to je, a budeme pokračovat ve snění o cestování do vesmíru.

 

Zajímavost

Podle NASA v 60. letech letecká společnost Pan Am a CK Thomas Cook začali sestavovat seznam těch, kdo měli zájem o „lunární turistiku“. Získali téměř 93 000 zájemců. Bohužel obě společnosti později zanikly.