Podniky v Itálii v současnosti obnovují tradiční prodej rozlévaného vína a dalších nápojů z malých okének známých jako „vinná okénka“. Tradice pochází ze 17. století, kdy byla Itálie v sevření jiné pandemie.
Vinárny, zmrzlinárny (gelateria) a bary v Toskánsku objevily elegantní způsob, jak podávat nápoje a pochutiny zákazníkům a zároveň udržovat bezpečný společenský odstup – používají vinná okénka (buchette del vino). S tím, jak se region pomalu dostává z omezení kvůli koronaviru, prodávají tato okénka bezkontaktně víno, Aperol Spritz, zmrzlinu a kávu zákazníkům, kteří chtějí rychlé občerstvení.
V Toskánsku je jich asi 150, podle Buchette del Vino, neziskové kulturní organizace, kterou založili tři přátelé (Matteo Faglia, Diletta Corsini a Mary Christine Forrest) v roce 2015, aby propagovala, ochraňovala a zdůrazňovala okénka, která jsou velká tak akorát na podávání nápojů. V samotném historickém centru Florencie je možné najít více jak 100 těchto kuriozit architektury.
Okénka na prodej vína se poprvé objevila v 17. století, když se pohotoví obchodníci s vínem rozhodli vytvořit malé otvory ve zdi svých staveb, aby mohli dál prodávat nápoje v době, kdy v Itálii postihl mor (1629–1631). Uvědomovali si přitom riziko nakažlivosti, říká Buchette del Vino.
„Podali láhev s vínem okénkem zákazníkovi, ale nevzali si peníze za ni přímo do ruky. Místo toho podali zákazníkovi kovový tácek, ten na něj položil mince, prodejce je vydesinfikoval octem, a teprve pak si je vzal.“
Během času zájem o tento druh prodeje upadl a okénka byla ohraničená okrajem. Turisté je často přehlížejí, stejně tak jako někteří místní, když procházejí kolem. Ale dnes, když se Itálie potýká s novou pandemií a s čerstvým strachem z nákazy, některé podniky ve Florencii, např. Osteria delle Brache a Babae, otevřely okénka na prodej nápojů; majitelé zmrzlinové cukrárny Vivoli takto prodávají kolemjdoucím kávu a zmrzlinu.