NAKUPUJETE OBLEČENÍ, KTERÉ NEVYNOSÍTE? PSYCHOLOGIE VÍ, PROČ OPAKUJETE TU SAMOU  CHYBU

NAKUPUJETE OBLEČENÍ, KTERÉ NEVYNOSÍTE? PSYCHOLOGIE VÍ, PROČ OPAKUJETE TU SAMOU  CHYBU 1

Téměř každému je známá situace – v šatníku visí kousky oblečení, které na sobě stále mají visačky a nikdy jste v nich nepřekročili ani práh domu. Není to nic neobvyklého – tato „šatní nepříjemnost“ je velmi dobře známá jako ženám, tak i mužům.

Nyní nemáme na mysli darované oblečení, které jste dostali od příbuzných. Řeč je o oblečení, které si nakoupíte sami, ale nikdy ho neproduktivní. Proč tedy dokola děláme stejnou chybu? Psychologie má odpověď téměř na všechno a toto téma není výjimkou.

Ignorujeme (ne) důležité okolnosti

Nejčastějším vysvětlením nakupování oblečení, které neopustí náš šatník je fakt, že zapomínáme na další okolnosti, které následují po koupi oblečení. Jakkoliv obhajujeme svoji vášeň ohledně koupě, naše myšlení je většinou klamné. Typickým scénářem je taková situace – našli jste perfektní kousek ve výprodeji, který má jisté nedostatky (větší velikost, střih nebo barva vám úplně nesedí, boty mají příliš vysoký podpatek), ale i tak si ho v dobré víře vezmete. V takových případech lidé ignorují fakta, které odporují jejich touhám. Vidíme tedy jen pozitivní vlastnosti oblečení. Když přijde na jeho nošení, uvědomíme si, že „takhle to asi nepůjde“. Nepohodlné, ale krásné boty s vysokým podpatkem tedy zůstávají ve skříni i několik let, protože se v nich dá pouze sedět.

Nakupujeme pro naplnění našich fantazií

Tento důvod je podobný jako ten první. Důvodem „zbytečného nakupování“ je následování našich fantazií, které utíkají daleko od reality. Příklad – v šatech, které visí na věšáku, se přímo dokonale vidíte a věříte, že vám opravdu sluší. Kalkulují, kde všude je vezmete, s čím jejich sladíte, co si k nim obujete. Berete jejich bez váhání, ale zapomínáte racionálně uvažovat.

Když nakupujeme, představujeme si sami sebe v novém oblečení, vidíme, jak nás ostatní chválí. Takové představy jsou velmi příjemné, proto mnoho lidí tak rádo nakupuje – je to pro ně cvičení představivosti. Tyto fantazie jsou však často zkreslené a nekorespondují s realitou. Problémem je, že si představujeme styl, který neexistuje – eleganci, když upřednostňujeme sportovní kousky nebo naše štíhlejší já, když máme plnoštíhlou postavu. Na takovém principu fungují i ​​“motivační kousky“ – všichni velmi dobře víme, že takto to nefunguje.

Kousek oblečení se nám líbí natolik, že si ho prostě musíme vzít

Jsou lidé, kterým se daná věc líbí natolik, že si ji prostě musí koupit. Následně ji však nenosí, protože si uvědomí, že se oblečení náhodou může zničit. Tento fenomén se nazývá averze ke ztrátě a je charakteristický pro lidi, kteří v dětství utrpěli velké ztráty. Například, koupíte si krásné lakované boty, ale bojíte se je obout do práce, protože by vám někdo mohl stoupnout na nohu a znehodnotit jejich. Čekáte na vhodnou, méně „nebezpečnou“ příležitost. Taková situace však nepřijde – vždy je zde riziko poškození, ať už z vaší strany nebo ze strany okolí.

Tento jev se opakuje i v případě, že se vám daný kousek líbí natolik, že si vezmete rovnou několik stejných kusů. Například tři kostkované košile, protože „tím prvním dvěma se může něco stát“. Faktem je, že oblečení vás časem omrzí nebo na něj dokonce zapomenete.

Poznáváte se v některé z těchto situací? 🙂