Volvo XC90: konečně pořádné SUV

Volvo XC90: konečně pořádné SUV 1

Zřejmě každý výrobce luxusních automobilů má ve své nabídce nějaké to SUV. Tento segment stabilně roste již několik let. Švédské Volvo však nemělo pořádně SUV více než deset let. Dokonce i spotřebitelé, kteří znali a milovali Volvo, byli nuceni přejít k jiné značce, jako Audi či BMW. To vedlo k stagnaci tržeb společnosti Volvo, zatímco Audi, BMW, Land Rover a Mercedes-Benz nabízeli vzrušující a nóbl SUV, jako je např. Q7, X5, Range Rover, GL a další.

Nyní však přišel čas i na Volvo. Svůdná karoserie, kterou navrhl německý hlavní designér Thomas Ingenlath, dříve působící ve službách koncernu VW, navazuje na odkaz automobilky. Zachována zůstala odvážná přední maska, LED světlomety ve tvaru T a 21-palcové nebo za příplatek 22-palcové disky. Oceňujeme čtvercový tvar bočních oken a dlouhá, vysoká koncová světla vzadu. Volvo XC90 je velmi velký automobil s třemi řadami sedadel. Je však stále téměř o 9 palců kratší než Cadillac Escalade. S XC90 se těžko parkuje, proto vám dobře poslouží kamery a parkovací asistent.

Uvnitř Volvo dokazuje, že jde originální švédský výrobek. Dřevěné obklady celé přístrojové desky a dveří, střešní okno téměř na celé střeše a malé švédské vlajky vyšité na předních sedadlech. To vše jsou detaily, které dokazují řemeslnou zručnost Švédů.

Když si poprvé sednete na místo řidiče, zjistíte, že uprostřed palubní desky se usídlila velká obrazovka ve tvaru tabletu. Je to perfektní a důmyslné zařízení, kterým lze ovládat všechny nové technologie. Čtyři klimatické úrovně, elektricky vyhřívaná či chlazená sedadla, parkovací kamery, zařízení Bluetooth, audio systém Bowers & Wilkins, navigaci a mnohé další. Člověk nabude dojmu, že všechny tyto technologie nemá šanci ani jen vyzkoušet, natož využít.

Ačkoli německý model ovládání pomocí knoflíků a klasických ovládacích prvků se nám zdá praktičtější, technologie dotykových obrazovek v automobilech si razí svou cestu již několik let. Líbí se nám hmatová zpětná vazba, kterou 9-palcová obrazovka disponuje. Zajímavým je systém zapalování, který se ovládá vyčnívajícím tlačítkem v oblasti středové loketní opěrky. Dá se jím zapnout a vypnout motor. Pět jízdních režimů (včetně pohodlného, ​​ekologického a off-road) lze nastavit malým posuvným tlačítkem. Některé funkce vozidla lze ovládat hlasem.

Pohon tohoto monstra je kapitola samou o sobě. Přirozená účinnost čtyřválcového motoru základní verze je dostačující. Musíme bohužel říci, že XC90 AWD není rychlý automobil. Akcelerace z nuly na 100 za 6,1 sekundy není vůbec špatná hodnota. Dokonce o více než jeden a půl sekundy lepší než má základní Audi Q7. O rychlém autě tu ale rozhodně nemůže být řeč. Čtyřválcovému přeplňovanému motoru s výkonem 316 koňských sil chybí točivý moment.

Někdy můžete nabýt pocit, že tento kolos vůbec nezrychluje. Prodlení vás může nepříjemně zaskočit zejména při výjezdu na dálnici. Volvo nabídne i hybridní verzi a v Evropě i verzi se vznětovým motorem. Normovaná spotřeba 8 l/100 km znamená, že u nás bude jistě žádanější naftový motor s výkonem 165 kW (225 k). Model XC90 je prvním automobilem ze sedmi, které Volvo postupně uvede do konce roku 2019.