BMW i8 – je toto vůbec ještě sportovní automobil?

BMW i8 - je toto vůbec ještě sportovní automobil? 1

Konstrukce automobilu z uhlíkových vláken a výkonné hybridní ústrojí řadí toto sportovní BMW do klubu hyperaut jakým je např. McLaren P1 či Porsche 918 Spyder. Přesto je hlavní motor BMW i8 velmi skromný. Jde o 1,5-litrový tříválcový agregát z MINI, který má takovou malou spotřebu paliva a emisí, že i Toyota Prius při něm vypadá jako nenasytný.

Tento vůz je vůbec velmi těžké srovnávat s čímkoliv jiným na cestě, protože zde nikdy předtím podobné auto nebylo. Designovému řediteli jménem Adrian van Hooydonk se podařilo navrhnout šíleně futuristický styl, přičemž oddělili hlavní konstrukci od té volně plovoucí v interiéru.

Prostý fakt, že jde o sportovní vůz od BMW je velmi významným. Posledním srovnatelným vozem byl model M1 z roku 1978. Přeplňovaný motor stále produkuje působivých 231 koňských sil, přičemž pohání zadní kola. Na pohon předních kol slouží 131 koňský elektromotor s vlastní dvourychlostní převodovkou, který pohání lithium-iontová baterie. V konečném důsledku disponuje model i8 pohonem všech čtyř kol.

Baterii lze dobíjet během jízdy nebo pomocí standardní zásuvky. V takovém případě, trvá dobíjení přibližně 3 hodiny. Automobil je pak připraven ujet 37 km bez jakékoliv produkce emisí. Pokud jsou zapřáhnuté oba motory celkový systémový výkon automobilu činí 362 koňských sil a při točivém momentu 570 Nm. Tyto čísla mohou vypadat v porovnání s Porsche 911 trochu neatraktivní ale v tomto případě je významnějším točivý moment. Je to síla, která dodává tomuto sportovnímu automobilu fascinující zrychlení. Takový výkon je díky střídavému proudu k dispozici okamžitě. Netřeba čekat na otáčky benzinového motoru.

Takže zrychlení i8 je hlavním trumfem BMW. Dosáhnout rychlosti 100 km/h za 4,4 sekundy je hračkou, přičemž max. rychlost je omezena na 250 km/h. Tento rafinovaný pohon má mnohem blíže k pocitu z Grand Tourer než z vrčícího sportovního vozu. V zadní části vozu se nachází pouze malý prostor (podobně jako v příp. Porsche 911). Vzadu sice jsou dvě sedadla, ty jsou však vhodné pouze v příp. potřeby a krátkých výletů. Co se spotřeby a emisí týká, BMW se chlubí překvapivě nízkými čísly: Na galon lze ujet až 134,5 mil, přičemž emise oxidu uhličitého představují pouhých 49 g / km.

Ale i v případě čistě benzínového pohonu dosahuje vozidlo výbornou spotřebu. Přibližně 40 mil na galon, to je až o jednu třetinu lepší hodnota než v případě Porsche.

Nepřekvapí pak, že o BMW i8 je velká poptávka. Tento sportovně laděný vůz chce mnoho lidí a to nejen pro svůj vzhled a výkon, ale i pro svou inteligenci a originalitu. Když se bude psát další kapitola historie automobilů, BMW i8 bude milníkem a jakýmsi světlým bodem vývoje automobilů. Přesně toto je budoucnost na nejbližší roky.