PŘÍKLAD TOHO JAK PRODAT  STRÁNKU ZA 850 MILIÓNŮ DOLARŮ A POZDĚJI  JI KOUPIT ZPĚT ZA ŽALOSTNÝ JEDEN MILIÓN

PŘÍKLAD TOHO JAK PRODAT  STRÁNKU ZA 850 MILIÓNŮ DOLARŮ A POZDĚJI  JI KOUPIT ZPĚT ZA ŽALOSTNÝ JEDEN MILIÓN 1

Přesně tento scénář očekává asi každý majitel stránky na tomto světě. Přece jen, který majitel stránky na začátku nemyslel nato, že vybuduje web, který přitáhne obrovské publikum, prodá ho za stovky milionů eur, koupí si vysněný dům a navštíví ty nejexotičtější místa na světě. A ve chvíli kdy ho to přestane bavit, odkoupí si svou stránku zpět za žalostně nízkou cenu.

Zní to příliš dobře, aby to byla pravda? Manželé Michael a Yochi Birchovci by o tom věděli vyprávět své. Právě tento manželský pár založil v roce 2005 sociální síť s názvem bebo.com, což znamená (Blog Early, Blog Often). Již v roce 2008 to byla jedna z největších sociálních sítí na světě, hned po Myspace a Facebook. Zatímco v našich končinách byla velkou neznámou, ve Velké Británii byla pupulárnější nežli  AOL.com, Amazon a BBC. Více než 45 milionů registrovaných uživatelů nemělo problém se podělit o své zážitky, rodinné fotografie, blogy a ani stav.

Roky 2005 až 2008 byly pro sociální sítě velmi zajímavé, tehdy zažívali svůj největší boom. Lidé se více sbližovaly s internetem, veřejně projevovali své názory a potřeby a velké mediální skupiny měli přesně to, po čem nejvíce toužili, lépe poznávali své potenciální zákazníky. Například taková skupina News Corp koupila tehdy největší sociální síť Myspace za 580 milionů dolarů, což je považováno za největší vítězství majitele skupiny a milárdara Ruperta Murdocha.

FalcoGoogle koupil za 1,65 milardy dolarů portál YouTube a 24-letý Mark Zuckerberg odmítl 2 miliardovou nabídku od Yahoo na odkoupení stránky Facebook. Pak přišla nabídka od eBay na odkoupení Skype za 2,6 miliardy, která se samozřejmě neodmítla. Jen společnosti AOL nezbývalo mnoho možností kde zhodnotit své investice a později, přesně 13. března 2008 nečekaně oznámila světu, že stránku bebo.com koupila za 850 milionů dolarů.

V době prodeje patřil manželskému páru Michaelovi a Xochi Birchových pouze 70% podíl, z čehož si každý odnesl neuvěřitelných 300 milionů dolarů. Zbývajících 30% tvořily akcie prvních zaměstnanců a investorů.

Bohužel, jak čas plynul, líbánky se pro společnost AOL blížily ke konci a to velmi rychlým tempem. V průběhu 5 let popularita Facebooku přímo explodovala a stránky jako Myspace a bebo.com už jen těžko dokázali konkurovat stránce, která momentálně ovládá celou světovou sociální síť. Po všech škodách, které utrpěla společnost AOL, představenstvo odvolalo CEO prezidenta Randyho Falca a bebo.com prodala privátní společnosti Criterion Capital Partners za bolestivých 10 milionů dolarů. Ztráta 840 milionů dolarů.

Privátní společnost se několikrát pokoušela oživit zakoupenou stránku, ale již v květnu 2013 podali návrh na konkurz. V kuloárech se mluvilo, že pro stránku je to poslední hřebík do rakve. Až do začátku července 2013, kdy zakladatelé stránky, manželé Birchovci po pěti letech veřejně promluvili a nabídli jeden milion dolarů za odkoupení svého dítěte se slovy: „Můžeme to znovu vymyslet. Kdo ví, možná to bude zábava „. 🙂 Dobrý obchod, ne?

Na závěr jen dodám, že manželé stále disponují milionovým majetkem ve výši 599 milionů dolarů. Kde a nač utratili 100 milionů dolarů v průběhu pěti let se mi nepodařilo vypátrat.