Technologie proti koronaviru

Technologie proti koronaviru 1

Vědci, firmy a inovátoři po celém světě usilují o zavedení nových technologií, které by zmírnily dopady současné koronavirové krize. Od aplikací, které sbírají data kvůli sledování šíření viru, až po ventilátory ze 3D tiskáren pro nemocnice – to jsou jen některé z různých technologických projektů, které využívají příležitosti pustit se do boje s koronavirem.

Propuknutí pandemie nového koronaviru zažehlo krizi v oblasti zdravotnictví, která zase rozpoutala bezprecedentní využívání a nasazení zdrojů. Vědecké a technické komunity věnovaly plné nasazení řešením, která by zmírnila dopad pandemie šířící se světem. V nedávných týdnech se dostaly do popředí četné zdroje a iniciativy sdílející vědomosti, např. otevřený zdroj dat (open source data and design), které mohou pomoci zvládnout některé výzvy spojené s rychlým šířením viru. Technologie slouží k monitorování postupu nemoci, aby nemocnice a zdravotnictví měly i nadále přístup k pomůckám a zařízením, které nutně potřebují, a také ke zmírnění některých vedlejších efektů společenské izolace. Zde se podíváme na inovativní nápady, které pomáhají bojovat s krizí.

 

Použití Velkých dat na pochopení genetického stromu viru

Pochopení toho, jak se virus nazvaný SARS-CoV-2 chová, je klíčové pro definování opatření, která mohou zastavit jeho šíření. Nextstrain  je open source projekt, který poskytuje data, sekvenování a vizualizace představující vývoj patogenů, jako je coronavirus. Jsou to informace, které mohou epidemiologům pomoci pochopit, jak se virus vyvíjí v různých zemích, o jeho možné mutace, které mohou změnit jeho povahu. Sdílením genetického sekvenování 700 případů viru s vědeckou komunitou přispěl projekt k potvrzení, že se virulence viru nezměnila s tím, jak se virus rozšířil do dalších zemí.

 

Hledání léčby pomocí strojového učení

Pokud jsou k dispozici kvalitní data, umělá inteligence (AI) se může osvědčit jako mocný nástroj pro předpovídání budoucího trendů nemoci i hledání možné léčby. Biotechnologická společnost AbCellera používá model strojního učení na vytvoření možností léčby založených na protilátkách od pacientů, kteří se z nemoci uzdravili. Konkrétně použili AI technologii na analyzování více jak 5 milionů imunitních buněk, zatímco hledali takové, které jsou schopné produkovat protilátky, co pacientům pomohou se vyléčit. Díky AI už bylo identifikováno na 500 protilátek, které jsou možnými kandidáti na budoucí lék na covid-19.

 

Úlevu nemocnicím přináší telemedicína

Telemedicína je jedna z alternativ, ke kterým se města a země obracejí, aby předešly zahlcení nemocnic nezvladatelným přívalem pacientů. Telemedicína správně nasměruje diagnózy a léčebné postupy, takže jsou rychlejší a snadnější: pacientům stačí otevřít aplikaci, popsat své potíže (tj. symptomy), a počkat až se k nim lékař dostane a odpoví prostřednictvím virtuální konzultace.

Příklady existují po celém světě. V Číně takto konzultovala Nemocnice Xuhui v Šanghaji s pacienty až z Tibetu či Francie. Ve Španělsku zase spustila Open Salud, společnost se základnou v Seville, bezplatnou telekonzultační platformu, která umožňuje kterémukoli lékaři či klinice určit nejlepší způsoby péče svým pacientům.

 

Aplikace, která odlehčí horkou linku

Regionální správa v Madridu, která se inspirovala jihokorejskou aplikací, spustila iniciativu Corona Madrid, dostupnou jak v aplikaci, tak na internetových stránkách. Jednotlivci, kteří se domnívají, že se mohli nakazit, mohou provést fyzické sebehodnocení na základě svých symptomů, a podle výsledku dostanou instrukce a rady, jak postupovat při léčbě. Tato iniciativa vytvořená společným úsilím několika španělských společností v rekordním čase má za úkol redukovat množství volání na regionální koronavirovou horkou linku, a přitom poskytovat zdravotníkům stručný přehled o pandemii v regionu.  

 

Snadnější dýchání díky 3D tiskárnám

Ventilátory se staly podstatným vybavením pro poskytování léčby nejvážnějším případům nemoci covid-19. Zdravotní systém však musí čelit nedostatku potřeb včetně ventilátorů. Z tohoto důvodu různé skupiny „tvůrců“ po celém světě zřídily síťové komunikační platformy a kanály za použití technologií, jako je Telegram, kde sdílejí informace o open-source designu na výrobu ventilátorů pomocí 3D tiskárny. Každý, kdo má 3D tiskárnu, tak může spolupracovat tím, že bude tisknout potřebné součásti respirátorů. Projekt přináší rychlé výsledky: už za pár dní byli členové jedné ze skupin ve Španělsku (Reesistencia Team) schopni vytvořit open-source prototyp respirátoru, který byl úspěšně testován na prasatech v Centrální fakultní nemocnice v Asturii na severu Španělska. Tým tvůrců získal podporu od Vědecké rady Asturie, odborníků z nemocnice, a Univerzity v Oviedu, kteří všichni spolupracují, aby urychlili testování ventilátoru na lidech.

 

Na otázky odpovídá Chatbot

Světová zdravotnická organizace (WHO) spustila svůj Chatbot s úmyslem poskytovat informace o novém koronaviru a odpovědi na často kladené otázky, týkající se např. aktuální míry infekce nebo co dělat na vlastní ochranu. Jejich program má jednoduchý přístup: nepoužívá normální jazyk, ale uživatelé mají spíše posílat čísla či emotikony. Pokud např. chtějí vědět nejnovější čísla týkající se viru, mají zadat ‘1’; pokud informace o cestování, mají zadat ‘5’. Chatbot WHO funguje na platformě WhatsApp, která patří Facebooku. Tento technologický gigant také vytvořil své Koronavirové infocentrum, které se objevuje nahoře nad ostatními příspěvky a poskytuje oficiální zdroj informací, a také odstraňuje stránky, které šíří dezinformace a fake news.

 

Díky videohovorům jsou lidé spolu

Aplikace na videohovory se staly významným nástrojem, díky němuž lidé zvládají izolaci a neztrácejí kontakt s lidmi venku, což platí zvlášť pro ty, kdo žijí sami. K nejoblíbenějším aplikacím patří Skype, WhatsApp, Google Hangouts, Duo, Webex a Zoom, které byly na začátku pandemie (podle New York Times) staženy přibližně 600 000 x za jediný den. Podle zdrojů společnosti, videohovory ve Facebook Messengeru se od začátku pandemie dočkaly zvýšení o 70 %.

Tyto aplikace se používají jak na organizování pracovních schůzí lidí pracujících na dálku, tak pro udržování kontaktu s nejbližšími. Posledních pár týdnů bylo svědkem nespoutané kreativity, kdy uživatelé po celém světě takto organizovali koncerty, workshopy, virtuální setkání, narozeninové párty a dokonce i svatby (na které hosté dostali pozvánky s odkazem na stránku, kde mohli vidět samotný obřad).

(stav k 26. březnu)