Aprilia Tuareg 660 se zaměřuje na oblast středně velkých akčních motorek

Aprilia Tuareg 660 se zaměřuje na oblast středně velkých akčních motorek 1

Po více než roce otálení společnost Aprilia konečně odhalila online své nové enduro Tuareg 660, které vypadá, že je připraveno bojovat přímo s paralelním dvojčetem Ténéré 700 Yamaha o objemu 689 ccm.

Poprvé byla jeho podoba naznačena během veletrhu EICMA 2019: vzpřímený stojan s dlouhýma nohama váží 187 kg za sucha a je poháněn přeladěnou verzí paralelního dvouválcového motoru o objemu 659 ccm od firmy Noale, který se už „nahý“ nachází ve sportovních motocyklech RS 660 a Tuono 660. Jsou však postaveny více s ohledem na výkon se zaměřením na silnici a trať, zatímco motor Tuaregu byl vnitřně vylepšen pro větší výkon v nízkých/středních otáčkách; to by mělo pomoci při zdolávání stezek a převozu zavazadel, ale na horním konci by mohl obětovat jen málo. Špičkový výkon nyní činí 78,9 k (což je o 6,5 k více než konkurenční Yamaha) s maximální hodnotou točivého momentu 51,6 lbft. Kromě toho získáte také 4 jízdní režimy s jedním přizpůsobitelným nastavením pro jízdu na silnici a v terénu. Vše je ovládáno pomocí 5palcové barevné TFT palubní desky, součástí je také kontrola trakce, tempomat, několik motorových map a ovládání brzdění motorem. Dvoupotrubní motor je uložen na trubkovém ocelovém rámu, který využívá motor jako namáhaný prvek a je k němu připojen v 6 bodech. K tomu je přišroubována sada 43mm USD vidlic plus zadní tlumič s progresivním propojením – oba nabízejí zdvih 240 mm a určitou úroveň nastavení. Pro větší stabilitu mimo vyšlapané cesty lze také deaktivovat ABS na obou koncích. Vše je zakryto minimalistickou karoserií, která je patrně vybavena LED osvětlením, a také vysoko umístěným výfukem, který se méně pravděpodobně střetne s terénními překážkami. Pro ty, kteří se méně zajímají o drsné věci, dostane Tuareg také 18 l palivovou nádrž, která měla přispět k tomu, že urazí velké vzdálenosti mezi tankováním díky osvědčené šetrnosti středně velkého dvouválcového motoru. Výška sedadla pod 860 mm (o 15 mm nižší než u Ténéré) by stroj také měla učinit dostupným pro široké spektrum velikosti jezdců. V této fázi stále není řeč o ceně nebo dostupnosti, ale vzhledem k tomu, že RS660 stojí 10 150 GBP a Tuono 660 9 700 GBP, dá se očekávat, že Tuareg přijde s cenou kolem 9 999 GBP a vytvoří Yamaze konkurenci.

 

Aprilia Tuareg 660 při testování

Třetí účastník v nabídce motorů Aprilia 660 je na cestě a je to akční motorka s názvem Tuareg připravená na terén. Na podzim 2019, po několika letech vývoje Aprilia představila RS 660. Jeho motor, odvozený od V4 plnokrevného superbiku RSV4 1100 Factory, bude v budoucnu tvořit základ pro celou modelovou rodinu. Jen několik měsíců po uvedení sportovního RS na trh bylo představeno také poloviční Tuono 660; má být přidáno do sestavy v únoru 2021. Ale pravděpodobně nejdůležitější model rodiny má být představen později: Tuareg 660. Jak bylo naznačeno na podzim 2019 na veletrhu EICMA v Miláně, měl by být na jaře 2021 také uveden na trh, ale kvůli covid-19 lze očekávat zpoždění.

Prototyp Tuaregu 660 byl vyfotografován během testování a i přes ranou fázi jeho vývoje lze už nyní velmi dobře rozpoznat důležité vlastnosti. Počínaje motorem se zdá, že řadový dvouválec, odvozený od řady předních válců motoru V4 RSV4, byl z velké části převzat z RS 660, i když lze u modelu očekávat nejvyšší výkon jen o něco méně než předchozích 99 k. Stejně jako u Tuono a RS vypadá motor jako nedílná součást podvozku, ale používá mírně upravený rám. Protože bylo mírně upraveno také výfukové potrubí a je zakončeno zcela přepracovaným výfukovým systémem, je za motorem prostor i pro přepracované kyvné rameno. Jeho konstrukce se nyní zdá být robustnější, což svědčí o terénních schopnostech motocyklu – stejně jako pneumatiky s 21palcovým předním kolem a 18palcovým zadním kolem. je možná diverzifikace do několika modelových variant Tuaregu 660. Pravděpodobná se zdá být verze s větším zaměřením na terénní schopnosti, delší dráhou odpružení a ještě více terénními pneumatikami než jsou Metzeler Karoo Streets zobrazené u prototypu, stejně jako u základní verze. Smysl by mohl mít i cestovní model s větší nádrží. Počáteční cena pro základní verzi by se měla držet v tomto segmentu, ale nad 9 499 GBP za Yamahu Ténéré 700 – jak naznačuje cenovka 10 150 GBP u RS a cenovka 9 700 GBP u Tuono (čísla z roku 2021). Na oplátku může zákazník očekávat dobře vybavený motocykl s full-LED světlomety, jízdou po drátě (ride by wire), různými jízdními režimy a obvyklými asistenčními systémy. Standardem by měly být také TFT-přístroje s mobilní konektivitou – alespoň zobrazený prototyp je vybaven přístroji, které už najdeme na modelu RS. Celkově se zdá, že Aprilia je tady, aby dala dohromady zajímavý balíček ve stále důležitějším segmentu trhu, a aby tak i nadále využívala dynamiku získanou s RS660.

 

Co znamená jeho  jméno?

Tuaregové jsou velká komunita kočovných Berberů žijících v saharské poušti (především v Maroku). Jejich jméno se také píše Touareg, jak Volkswagen nazval své velké SUV.

 

Aprilia Tuareg 660 podrobně:

  • přepracovaný paralelní dvojitý motor z RS 660/Tuono 660 pro použití jako namáhaný člen
  • upravený rám a zcela nová zadní kyvka
  • pravděpodobně se objeví několik úrovní výbavy