Bezkontaktní platby mobilními telefony: Apple Pay vs. Currentc

Bezkontaktní platby mobilními telefony: Apple Pay vs. Currentc 1

Dvě velmi podobné služby, avšak technologicky jinak řešeny, budou v nejbližší době tvrdě soupeřit o „peněženky“ potenciálních zákazníků. Jde o technologii NFC a aplikaci CurrentC. „NFC zastupuje zkratku“ near-field communication „, což bychom mohli volně přeložit jako“ komunikaci v blízkém okolí „, vysvětluje Michal Suchoba, IT angel investor ze společnosti Miller Invest. Zajímavé na tomto řešení je to, že NFC čipy jsou zabudované v nových smartphonech a umožňují tak platbu prostřednictvím mobilních zařízení.

Do boje se pustil Apple a CurrentC

IT gigantu, firmě s logem ukousnutého jablka, se podařilo dohodnout se sítěmi jako McDonald ‚, Macy‘ s, Walgreens či Subway. Majitelé iPhone 6 a 6 Plus mají možnost platit v těchto řetězcích prostřednictvím mobilu. Za prvních 72 hodin zaznamenali více než milion registrovaných platebních karet. Apple to však nebude mít jednoduché. Konkurence nespí a zformovala konsorcium s názvem MCX (Metchant Customer Exchange), které buduje konkurenci pro Apple Pay v podobě aplikace CurrentC.

„Konkurence i v oblasti inovací je nejzdravějším prostředím pro zlepšování služeb a produktů. V každém odvětví existuje několik možností, jak problémy řešit, a to otevírá široký prostor pro poskytovatele a v neposlední řadě z toho těží nejvíce samotný zákazník, „tvrdí IT specialista Michal Suchoba.

Jak funguje NFC?

Mobil má v sobě integrovaný NFC čip a platíte ním podobně jako bezkontaktní kartou. Technologie je podobná Bluetooth-u avšak dosah a rychlost jsou řádově nižší. Stačit vám musí přibližně 10 centimetrová vzdálenost od terminálu a výměna informací probíhá pomaleji, čili pro přenos písničky v mp3 formátu potřebujete něco přes minutu. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že NFC vyhrává v otázce párování, které mu trvá do 0,1 sekundy a Bluetooth na to potřebuje až celou minutu.

Osvědčí se NFC nebo budou lidé více důvěřovat QR kódům?

CurrentC nevyužívá technologii NFC, což je asi nejzásadnější rozdíl oproti konkurenci. Jde o mobilní aplikaci, v jejímž rámci se bude platba uskutečňovat pomocí načítání QR kódu. To, že nejde o bezvýznamného hráče, potvrzuje fakt, že konsorcium MCX uzavřelo spolupráci se společnostmi Walmart, Target, Kmart či Gap. Ba dokonce, farmaceutický gigant působící v USA odmítl možnost používání Apple Pay ve svých lékárnách, jde o firmu Rite Aid.