Společnost Toyota sáhla do své slavné historie a představuje duchovního nástupce obytných vozů Toyota ze 70. a 80. let. Zbrusu nová Tacozilla spojuje robustní podvozek pickupu Tacoma TRD Sport a na zakázku vyrobený „mikrodomek“ do úžasného malého mikro-RV s pohonem 4×4, které je přesné a svižné na silnici a prostorné a příjemné přes noc.
Možná je to jen jednorázový hit veletrhu SEMA v Las Vegas, USA, ale pokud kdy nastala doba, kdy svět potřeboval obytný vůz s emblémem Toyota (který by mohl dojet kamkoli na této planetě a přitom vypadat dobře), je to právě teď. Před několika měsíci představil startup TruckHouse svůj pohled na návrat Toyoty Sunrader, nejmodernějšího obytného vozu Tacoma s nádherným interiérem. I když obdivujeme práci společnosti, kompletní mistrovské dílo z uhlíkových vláken za 325 000 USD zcela nezapadá do škatulky jednoduchého nostalgického terénního karavanu. Tacozilla však do ní docela dobře zapadá, přičemž jí pomáhá její krásný pruhovaný retro zlatohnědý/oranžový/bronzový design a samozřejmě skutečnost, že Toyota ve skutečnosti nemusí vytvořit cenu, která obstojí na SEMA. Takže si můžeme představit, jak přicházíme do místní pobočky Toyoty a vybíráme si spartánský základní model za něco málo víc než je pěkně vybavený pickup Tacoma. Tacozilla není tolik inspirována Sunraderem, ale dalším velmi oblíbeným mikro-RV Toyota z minulosti, Chinookem. Podle Tin Can Tourists (klub příznivců retro kempingových vozů) se Toyota a Chinook v roce 1973 spojily na svém prvním malém, efektivním mini obytném automobilu ze skleněných vláken na bázi pickupu Hilux, na pozadí hrozící ropné krize v USA. První modely Toyota-Chinook, které jsou velmi vzdálené ceně nabízené TruckHouse (325 000 USD), se prodávaly za méně než 5000 USD, což v roce 2021 kleslo pod 31 000 USD. Ve skutečnosti tehdejší reklamy nabádaly kupující, aby si „koupili ekonomické auto a přitom získali karavan zdarma“. Zdá se, že Tacozilla s vysokou tvrdou střechou je nejvíce ovlivněna modely Chinook Newport/Omega, které následovaly po starších módních modelech. Kromě podobné střechy sdílí Tacozilla s obytnými vozy Newport a Omega také design šikmých bočních stěn. Tým Tacozilla od Toyoty začal s kabinou Tacoma TRD Sport Access Cab. Myšlenkou nikdy nebylo jednoduše dát obytný vůz na holý podvozek, ale vytvořit terénní mini-RV schopné zvládnout stejný typ cest, jaké zvládá Tacoma TRD Sport. Vozidlo také muselo být dostatečně cool a okázalé, aby vyvolalo vlastní rozruch na show věnované výstřednímu automobilovému umění.
„Naším cílem bylo vytvořit vozidlo, které bude správně zkonstruováno, ale zároveň bude vypadat opravdu skvěle,“ vysvětluje projektový manažer Marty Schwerter, provozní ředitel technického centra motorsportu Toyota. „Protože se celý život pohybují kolem závodních aut, myslím si, že závodní auta vypadají cool. Chci, aby také kempinková vozidla vypadala cool.“
Poté, co načrtli design a odstranili z Tacomy lůžko, Schwerter se svým týmem začali karavan rámovat pomocí hranatých trubek. Život by byl snazší bez ambicí „vypadat cool“, ale tým vyvinul design se zaoblenými hranami a vícerovinnými bočními stěnami, které se naklánějí do záhybu vizuálně spojeného se spodní hranou okna na kabině kamionu, stejně jako Newport. Tento design šikmých stěn se ukázal jako zvláštní výzva v zadní části, kde tým vynaložil více než 100 hodin práce na vytvoření jednodílných dveří, které přesně zapadají do rámu a snadno se otevírají a zavírají (Chinook tento problém obešel dvoudílnými dělenými bočními dveřmi). Když přišel čas dokončit hliníkovou karoserii, Toyota se obrátila na společnost Complete Customs z Texasu, která použila nádherný vícebarevný retro lesk a pomohla také sestavit a vybavit interiér. Toyota zde uplatnila kompaktní, ale vysoce funkční půdorys, který začíná hned za dveřmi kuchyňským blokem a plně uzavřenou mokrou koupelnou naproti sobě. V koupelně je toaleta a teplá/studená sprcha, v kuchyni je známá kombinace sporáku, dřezu a lednice s mrazákem. Když půjdete dál, kempovací vůz Tacozilla zve k odpočinku v jídelním salonku se dvěma lavicemi s nádherným 3D tištěným stolem, který funguje také jako nástěnná dekorace s podsvícením. To je drobný cool prvek, který nám však připomíná smutnou realitu, že se jedná pouze o jednorázový karavan – pokud by to byl produkt, stůl by fungoval jako plocha na spaní, nikoli jako umělecké dílo (takže by Double Cab Tacozilla mohl sloužit jako rodinný karavan). Místo toho je Tacozilla specializovaný dvoulůžkový pokoj s multifunkční stolní dekorací. Postel je v Tacozille umístěna nahoře ve výklenku (alkovně), odkud mohou uživatelé mít výhled na nástěnnou televizi, kterou sledovali v obýváku. Pokud je však jasná noc, budou spíše chtít vypnout televizi a obrátit svou pozornost na hvězdnou show, která se odehrává ve světlíku (1,2 x 1,2 m) uprostřed stropu. Tým Tacozilla nevynaložil příliš energie navíc na generální opravu Tacomy samotné a přidal skromný seznam vylepšení, jako je šnorchl TRD, přední naviják, dvoupalcový zdvih odpružení a horní ovládací ramena uzávěru TRD, pneumatiky General Grabber X3 285/70/17 a pevné přídavné osvětlení. Pohon pochází z 3,5litrového motoru V6 Tacoma o výkonu 278 hp a šestistupňového manuálu, zatímco dvoubateriové nastavení pod kapotou zajišťuje dostatek výkonu pro vozidlo, karavanové vybavení a přídavné osvětlení. Netřeba dodávat, že tato jednorázovka na veletrhu SEMA nebude následovat historické stopy původních vozů Toyota Chinook k dealerům Toyota, ale jsme si jisti, že mnoho návštěvníků SEMA a jeho příznivců si to přeje. Cestování a kempování vozidly RV bylo populární už dříve a karavany všech stylů a velikostí jsou stále vyhledávaným zbožím. Dejte dohromady atraktivní cenu, úhledně integrovaný obytný vůz 4×4 vytvořený na oblíbeném americkém nákladním vozidle pro dálkové trasy a spolehlivost Toyoty, a můžete sledovat, jaký zájem o něj bude v nadcházejících letech.