Prodeje rostly v Itálii a Španělsku, Británie propadla.
Prodej aut v Evropské unii vzrostl v roce 2017 nad 15 milionů. Nad tuto hranici se tak dostal poprvé za posledních 10 let.
Oproti roku 2016 to znamená růst o 3,4 procenta. Uvedlo to ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
15-milionovou úroveň se podařilo podařilo překonat v roce 2007, kdy se v EU prodalo celkem 15,9 milionu vozů. Po nástupu světové finanční krize v roce 2008 prodej klesal až na 11,8 milionu aut v roce 2013.
V dalších letech se trh s novými auty začal znovu zotavovat.
Nejvýraznější růst prodeje zaznamenaly v roce 2017 v Itálii a Španělsku, kde nové registrace vzrostly o 7,9 procenta, respektive o 7,7 procenta. Ve Francii se prodej aut loni zvýšil o 4,7 procenta av Německu o 2,7 procenta.
Naopak v Británii prodej aut loni klesl o 5,7 procent. Výsledek představuje první celoroční pokles prodeje vozů na tomto trhu za posledních šest let. Důvodem je nejistota spojená s připravovaným odchodem země z Evropské unie.
Co se týče posledního měsíce loňského roku, prodej aut v EU klesl. Prosincový pokles dosáhl 4,9 procenta, pod což se do značné míry podepsal fakt, že loňský prosinec měl o jeden pracovní den méně než prosinec 2016.
Prodeje klesly na téměř všech evropských trzích, až na Španělsko. V této zemi se prodej aut v posledním měsíci minulého roku meziročně zvýšil o 6,2 procenta. Výrazný pokles opět zaznamenala Británie. Podle ACEA klesl prodej na tomto trhu oproti prosinci 2016 o 14,4 procenta.
Pozici největší automobilky si udržel německý Volkswagen s 23,6 procentním podílem na trhu. Zlepšila se pozice francouzské společnosti PSA, pod kterou patří značky Peugeot, Citroën a DS a nově i Opel. Její podíl na trhu se zvýšil z 8,9 procenta na 15 procent.
Firmu nahoru posunulo loňské převzetí značek Opel a Vauxhall od automobilky General Motors. Na 3. místě se umístila další francouzská společnost Renault s 12,7 procentním podílem na trhu.