NEJDELŠÍ SILNIČNÍ  TUNEL LAERDAL – KDYŽ DOPRAVA PŘINÁŠÍ ESTETICKÝ ZÁŽITEK

NEJDELŠÍ SILNIČNÍ  TUNEL LAERDAL – KDYŽ DOPRAVA PŘINÁŠÍ ESTETICKÝ ZÁŽITEK 1

Za nejdelší tunely na světě se považují ty železniční, které přesahují délku 50 kilometrů. Ty silniční jsou obvykle o něco kratší. To však není případ „norského obra“. Laerdal, dálniční tunel mezi Oslem a Bergenem, měří téměř 25 kilometrů a jde o nejdelší silniční tunel na světě. Jeho délka však není jedinou zvláštností, která stojí za zmínku.

Výstavba tunelu Laerdal

Stavba tunelu Laerdal se začala v roce 1995. Důvodem jeho postavení byla špatná dopravní situace mezi dvěma největšími norskými městy Oslo a Bergen. Doprava byla problémem zejména v zimě, kdy řidiči museli zdolávat cesty vedoucí mrazivými vrchy. Tunel byl vybudován za krátký čas – za obdivuhodných 5 let – a otevřený byl již v roce 2000. Denně jím projdou tisíce aut a jeho výstavba stála vládu 1,1 miliardy norských korun (v přepočtu kolem 113 milionů dolarů).

Jeho přesná délka je 24,5 kilometrů a narazíte na něj během jízdy dálnicí E16 mezi Oslem a Bergenem. Pokud vám v hlavě zableskla  otázka bezpečnosti, nemusíte mít obavy. Tunel je nadmíru bezpečný a dostatečně osvětlen.

Za ideálních podmínek provozu byste ho na svém čtyřkolovém miláčkovi mohli zdolat přibližně za 18 minut. Tedy za předpokladu, že půjdete rychlostí 80 km / h a nikde se nezdržíte, což může být velkým pokušením. V tunelu Laerdal se totiž nacházejí skutečně výjimečné odpočívadla. Byl by hřích nezastavit a neudělat si krátkou přestávku.

Odpočinek spojený s estetickým zážitkem

Laerdal je rozdělen na čtyři části, které jsou odděleny třemi přírodními jeskyněmi. Po každých šesti kilometrech tak narazíte na přírodní jeskyni. Pro některé řidiče je cesta 24 kilometrovým tunelem vyčerpávající a norští architekti si to plně uvědomovali – tyto estetické přírodní výtvory jsou pro řidiče dokonalým rozptýlením. Zatímco v hlavním tunelu viditelnost zajišťuje bílé osvětlení, jeskyně zdobí světla s odstíny modré a žluté barvy, které evokují východ slunce. Jeskyně mají prolomit monotónnost jízdy a řidičům dopřát estetický zážitek i odpočinek v příjemném prostředí.

S určitostí lze říci, že na Laerdal se nechytá žádný ze Slovenské silničních tunelů. 🙂