Příběh francouzské Haute Couture

Příběh francouzské Haute Couture 1

Pro Francouze znamená haute couture mnohem víc než jen krásné plesové šaty; ve skutečnosti je to oblast chráněná francouzským zákonem. Co to znamená, být součástí tak vysoce regulovaného odvětví?

Haute couture znamená „vysoká krejčovina“ nebo „vysoká móda“. Stojí krok nad prêt-à-porter, designovými kolekcemi, které zná většina módních nadšenců. Ve světě haute couture mohou pracovníci strávit až 700 hodin tvorbou jediného oděvu, který je určen pro exkluzivní klientelu asi 2000 kupujících. Pokud je něco označeno jako haute couture, znamená to, že se jedná o jedinečný oděv, který byl vytvořen na zakázku pro konkrétního klienta.

 

Otec haute couture

Haute couture může být synonymem francouzské kultury, ale hnutí zahájil Angličan. Když se Charles Frederick Worth v roce 1856 přestěhoval z Bourne v Anglii do Paříže, založil krejčovské oddělení v obchodě s látkami Gagelin a vytvářel zakázkové kousky pro klienty, místo aby jim jednoduše prodával materiály k výrobě vlastních oděvů. Nakonec si Worth otevřel svůj vlastní butik Worth et Bobergh v rue de la Paix a rychle si získal oddanou a milující klientelu. Worthovy návrhy získaly stratosférickou popularitu poté, co si princezna Eugenie, nedávno provdaná za Napoleona III., všimla, že jeden z jeho návrhů nosí klientka Valerie Feuillet: krásné dílo z šeříkového hedvábí posázeného liliemi. Worth pokračoval vytvořením celého Eugeniina šatníku, od složitých plesových šatů až po oděvy na každodenní nošení, čímž získal poptávku po jeho oblečení od módou posedlých královských pozorovatelů. Kvůli tomu také jeho bývalá klientka, princezna Pauline de Metternich, bědovala: „Dostal se na výsluní a já byla ztracena, protože od té chvíle už nejsou žádné šaty za 300 franků.“

Nejen, že Worth prokázal technickou zdatnost při vytváření svých oděvů, byl také prvním návrhářem, který každoročně organizoval přehlídky svých výtvorů na živých modelech – něco, co je nyní nutností pro návrháře, kteří chtějí být uvedeni do Fédération de la Haute Couture et de la Mode.

 

Jak je haute couture regulována?

Fédération de la Haute Couture et de la Mode a zejména Chambre Syndicale de la haute couture, je odpovědná za regulaci odvětví haute couture v Paříži. Chrání designérské domy jako je Chanel, Givenchy a Valentino, a také návrháře, kteří se pohybují pouze v oblasti haute couture, např. Schiaparelli a Jean Paul Gaultier. Celkem se jedná o pouze 14 návrhářů, kteří nesou označení haute couture. Může být boj tyhle všechny regulovat a pro spotřebitele je to matoucí, jak lze vidět na příkladu značky Juicy Couture pro běžné nošení. Tepláky mají k takovým jako Chanel a Givenchy rozhodně hodně daleko, tak jak se vůbec mohou označovat jako ‚couture‘?

Zatímco výraz „haute couture“ je chráněn francouzským zákonem, slovo „couture“ není chráněno, a to navzdory jeho spojení s exkluzivním trhem s vysokou módou. Zakladatelky Pamela Skaist-Levy a Gela Nash-Taylor ve své knize The Glitter Plan: How We Started Juicy Couture for $200 and Turned It Into Global Brand („Glitter Plan: Jak jsme založili Juicy Couture s 200 dolary a udělali z něj globální značku“) vysvětlují: „Slovo ‚couture‘ se stalo součástí pop kultury. Převzala ho téměř každá společnost na planetě. ‚Couture‘ je mocné slovo, když jde o hru se jmény a názvy.“

I když je běžná mylná představa, že má-li být něco haute couture, musí to být ruční výroba, toto odvětví má ve skutečnosti velmi specifický soubor pravidel. Návrháři musí mít svůj vlastní ateliér s nejméně 15 zaměstnanci (kromě 20 členů technického personálu, což zahrnuje téměř 2200 „malých rukou“, které zajišťují pečlivé detaily couture kusů); ateliér musí být vybaven tak, aby mohl nabízet soukromé přehlídky pro klienty a více než jednu zkoušku. Značka také musí předvést alespoň 25 looků na pařížském Couture Fashion Week, který se koná dvakrát ročně, v lednu a červenci.

Příběh francouzské Haute Couture 2

Pařížský týden haute couture

Haute Couture Week v Paříži je okázalá záležitost, které se většinou účastní nejbohatší klienti („porte-monnaie sur pattes“ neboli „chodící peněženky“) se šekovými knížkami připravenými na nákup dokonalých haute couture šatů, které mohou stát až 20 000 dolarů. I když haute couture není pro módní domy obrovským výdělkem (a některé domy na své haute couture dokonce prodělávají), Couture Week je událostí s více než spravedlivým podílem bohatství a půvabu. Sady jsou okázalé, aby co nejlépe předvedly neuvěřitelný počet hodin práce strávených jejich vytvářením. Na letošních přehlídkách Chanel znovu použil pařížské ulice jako kulisu pro předvedení svých ikonických smyčkových kostýmků a éterických šifonových rób, zatímco typicky okázalý Schiaparelli vybavil doplňky zvířecími maskami v pařížské opeře Palais Garnier.

 

Kdo kupuje haute couture?

Britská členka smetánky Daphne Guinness je jedním z nejznámějších kupců haute couture. Dědička Guinnessova jmění pravidelně prosazovala návrháře, jako je Alexander McQueen a Givenchy. Pro svůj haute couture vkus je tak známá, že své oblíbené kousky dokonce vystavila ve Fashion Institute of Technology, NYC. V rozhovoru vysvětlila svou oddanost haute couture. „Smysl haute couture je stejný, jako když muž jde ke krejčímu na (londýnskéSavile Row: vytváří se zde krása. Všichni ti lidé jsou tu, aby realizovali koncept ve Vaší hlavě. Módní molo můžete úplně ignorovat.“

Mezi další slavné kupce haute couture patří Elena Perminova (manželka ruského miliardáře Alexandra Lebeděva), Sheikha Mozah bint Nasser al-Missned (druhá manželka katarského šejka Hamada bin Chalífy Al Thani) a jordánská královna Rania. Ačkoli je haute couture svět, o kterém může průměrný spotřebitel jen snít, přehlídky poskytují nefiltrovaný pohled na to, jak kreativní mohou být nejlepší světoví návrháři.

Hlavní turistické atrakce Francie