Probíhá testování digitalního „zdravotního pasu“ za účelem znovu otevření hranic

Probíhá testování digitalního „zdravotního pasu“  za účelem znovu otevření hranic 1

CommonPass má za cíl vytvořit běžný standard pro dokládání, že cestující nemá covid a/nebo že je očkován. Nový digitální „zdravotní pas“ je zatím testován na malém počtu lidí cestujících z Velké Británie do USA, přičemž spadá do globálního rámce plánů na letecké cestování bez rizika infekce. 

Probíhá testování digitalního „zdravotního pasu“  za účelem znovu otevření hranic 2

Systém CommonPass, který podporuje Světové ekonomické fórum (WEF), má vytvořit běžný mezinárodní standard pro cestující a doklad, že nemají koronavirus. Kritici podobných schémat však ukazují na citlivost a specifičnost testů v různých zemích, kromě obav z většího monitorování pohybu lidí.

Paul Meyer, ředitel Commons Project (který vytvořil digitální zdravotní pas), řekl, že země, které uzavřely hranice a uvalily karanténu, teď hledají způsoby, jak hranice znovu otevřít, ale až po pečlivém zvážení všeho potřebného.  

Je to obtížné udělat. Musíte být schopni zhodnotit zdraví příchozích cestujících. Doufáme, že už brzy uvidíme vakcíny přicházet na trh, ale nebude to jen jedna vakcína. Některé země pravděpodobně řeknou ´dobře, chci vidět dokumentaci, že jste dostali jednu z těchto vakcín, ale ne tamtu´.”

Paul Mayer ukazuje na existující požadavky v řadě zemí, především doklad (na papíře) o vakcinaci proti žluté zimnici, takže podobný doklad (v digitální podobě) může být v dohledné budoucnosti vyžadován pro cestování. „Cílem je zmírňování rizika. Neexistuje dokonalé řešení. Cílem je poskytování informací, které mohou zemím pomoci zmenšit riziko šíření viru.“

Testování byli cestující směřující z letiště Heathrow na letiště Newark v USA s United Airlines. Testy od soukromé společnosti Prenetics poskytla firma Collinson v zařízení na testování na covid-19 zřízeném ve spolupráci s firmou Swissport. Podobné testy jsou v plánu na letech mezi Hongkongem a Singapurem s aeroliniemi Cathay Pacific.

Přitom ale, jak řekli odborníci, tento test používaný převážně ve Velké Británii není testem infekčnosti, protože nerozlišuje mezi těmi, kdo mají virus a jsou infekční, a těmi, kteří už nejsou infekční. V důsledku toho došlo k mnoha falešným výsledkům. Existuje také podezření, že taková schémata mohou představovat cestu k většímu monitorování pohybu lidí a jejich zdravotního stavu, říká zpráva publikovaná v odborném magazínu Lancet. Zároveň ale dodává, že „umožňuje bezpečnější pohyb“, přičemž „obavy o soukromí nejsou ojedinělé ani nepřekonatelné“.

CommonPass také potvrzuje, že cestující přijímá požadavky pro překročení amerických hranic poté, co byl/a testován/a na letišti v Londýně max. 72 hodin před letem, spolu s vyplněním zdravotního mapovacího dotazníku. V případě negativního testu pak personál aerolinií bude moct naskenovat kód QR a cestující postoupí k pohraničním úředníkům. Zatím není jasný postup při zajištění vrácení peněz u pozitivního testu. Testování v rámci CommonPass budou hradit aerolinie.

Většina cestujících přicházejících do Velké Británie má v současnosti čtrnáctidenní karanténu a pouze asi 45 zemí světa je na seznamu „cestovního koridoru“ bez karantény. Mark Burgess, ředitel pro zlepšování procesů na londýnském letišti Heathrow, řekl: „Už nějaký čas letiště Heathrow volá po vytvoření běžného mezinárodního standardu. Piloti létající mezi zeměmi mohou pomoci vládám zemí i průmyslu získat přístup k výhodám, které přinese testování v letectví.“

Mluvčí Ministerstva dopravy sdělil: Vláda pracuje stejným tempem jako průmysl při identifikování a realizování možností, jak redukovat období izolace prostřednictvím testování, a přitom zároveň chránit zdraví lidí. Vše konzultujeme s partnery v oblasti letectví, cestování, zdravotní péče a testovacích sektorů, ale také s přenesenou správou, abychom mohli co nejdříve vytvořit opatření na uzdravení cestování sektoru.”